Lyhyt opas moottoripyörävarusteiden materiaaleihin


Tyyliseikkojen lisäksi ajotakin valinnassa kannattaa miettiä ajoasentoa (pitkä vai lyhyt takki) käyttöaluetta (rata / kaupunki / maantiet / offroad) sekä käyttömäärää. Suosittelemme hankkimaan heti kunnon varusteet, sillä moottoripyöräilystä saa enemmän irti kun huomio ei kiinnity epämukaviin, kuumiin, tuulessa läpättäviin tai muuten huonoihin varusteisiin.

Tarjoamme niin nahkaisia kuin tekstiilisiä ajovarusteita useammassa hintaluokassa, jotta voisimme palvella kaikkien asiakkaidemme tarpeet. Korkeampi hinta tuo mukanaan yleensä laadukkaammat materiaalit, takuut sekä paremman käyttömukavuuden, mutta:

Varusteiden hintaan vaikuttavat sen valmistuksen vaatimat työvaiheet sekä moni muu muuttuja, mutta yksi suuri tekijä on valmistusmateriaalit.

materiaalit

Materiaalit:


Nahka: Nahan laatu vaikuttaa hintaan. Halvimmat takit ovat mahdollisesti ohuempaa, hyvin todennäköisesti pintavärjättyä nahkaa. Kalliimpien takkien läpivärjäyksen etu on se, että väri ei kärsi toistuvista kastumisista (ja kuivumisista) ja pysyy uuden näköisenä. Laadukkaampien nahkavarusteiden saumat on lisäksi "tuplatikattu", jolloin kaatumistilanteessa puhki palava näkyvä ommel ei ratketessaan riko koko saumaa (kun piilosauma pitää takin kasassa). Nahkavarusteita tehdään kuumille keleille perforoituna (rei’itettynä) sekä ilman perforointia. Tämä vaikuttaa lämpimän kelin käyttömukavuuteen, mutta myös vedenpitävyyteen (tai oikeammin pitämättömyyteen)

Polyamidit / Nylonit: Nämä ovat yleisnimiä synteettiselle materiaalille, josta suurin osa ajovarusteista tehdään. Eri valmistajilla nämä materiaalit ovat erinimisiä ja suorituskyvyltään eri tasoisia. Jotkut ovat vahvempia, toiset heikompia. Suuret merkit käyttävät huomattavia määriä rahaa tuotekehittelyyn ja yleisesti ottaen näiden tuotteet ovat kestävämpiä ja parempilaatuisia ja soveltuvampia mp-käyttöön. Kankaan vahvuus ilmoitetaan yleensä Deniereissä esim. 500D. Suurempi luku viittaa suurempaan langan kokoon/tiheyteen)

Polyesterikankaat (vahvuus ilmoitettu esim. 300, 500 jne.) ovat myös kestävä ja vettähylkivä materiaalivaihtoehto. (Itseasiassa tyypillisesti nylonia paremmin vettähylkivä). Materiaalit tuntuvat hieman erilaisilta, nylonit/polyamidi tyypillisesti hieman pehmeämmän tuntuisia, toisaalta polyesteri kuivuu nopeammin ja ryppyyntyy vähemmän.

Cordura: tätä käyttää moni virheellisesti myös yleisnimenä tekstiilivaatteille. Oikea Cordura kangas on siis kuitenkin erittäin kestävää Nylonia, joka kestää poikkeuksellisen hyvin hankausta ja repeämistä. Materiaali itsessään on myös jonkin verran vettä hylkivää.
Cordura sanan jälkeen tuleva luku esim. 500 tai 750 tarkoittaa kankaan vahvuutta ->isompi luku, vahvempi kangas.

Varusteissa esiintyy usein erilaisia tuotenimiä polyamidi/nylon -materiaaleille, kuten Tenax (Spidi) D-stone (Dainese) PWR (Rev’it) Superfabric (Rev’It) jne,

Yllä onmainittu vain murto-osa, tarjolla olevista tuotenimistä. Suurilla varustevalmistajilla on paljon patentoituja mp-käyttöön soveltuvia kankaita, joiden tarkkoja tietoja repäisylujuuden, hankauskestävyyden tai lämmönkeston suhteen ei ole yleisesti saatavilla ja vertailu merkkien kesken on siksi hankalaa.. Valmistajat kuitenkin yhdistelevät näitä vaatteisiin parhaansa mukaan, saadakseen aikaan mahdollisimman kevyitä, käyttömukavia ja kestäviä varusteita moottorpyöräilyyn.

Kevlar: Kevlar on DuPontin tavaramerkki. Käytännössä termin alla usein puhutaan myös muista Aramid-kuidulla (jota käytetään mm. luotiliiveissä jne.) -vahvistetuista kankaista. Näiden lujuus vaihtelee kankaan mukaan, mutta ideana on ollut tuoda ”casual” eli vapaa-ajan vaatteisiin Kevlarin myötä parempaa hankauksen kestoa sekä lämmönkestoa. On syytä huomioida, että vaikka Kevlarkangas olisikin hyvin hankausta kestävää, mahdollinen päällikangas saattaa olla esim. puuvillaa ja saattaa revetä/ kulua osaltaan puhki kaatumistilanteessa. Pelkkä kevlar-vahvike kankaassa ei takaa irroitettavan suojan ja vahvempien saumojen tuomaa turvaa. Kaikissa markkinoiden tuotteissa tätä ei ole huomioitu. Tästä syystä suosittelemme aina lähtökohtaisesti asiakkaalle järeämpiä ajovarusteita.

materiaalit

On myös syytä huomata että materiaalit kehittyvät koko ajan ja on vaikea tarjota peukalosääntöä yhdenlaisen ylivertaisuudelle toiseen nähden. Yllä Rev'Itin käyttämän Cordura-denim (+PWR-Shield) materiaalin hankaustestitulos ja vertailussa pelkkä denim kangas, Aramidivahvistettu farkku sekä nahka. Muista siis että Kevlarfarkut eivät aina ole kevlarfarkut.

Vaatteen sisävuoren materiaali on myös halvemmissa takeissa yksinkertaisesti verkko- tai toppakangasta, kalliimmissa teknisempää, esim. lämpöä varastoivaa / tarpeen mukaan haihduttavaa Outlast- tai vastaavaa materiaalia tai esim. viilentävää Coolmax-kangasta. Joissain takeissa sisävuoren sijaan saattaa olla tarjolla sisätakki, jopa aito untuvatakki.

materiaalit

Kalvot:

Vedenpitävyys

Kalvojen tehtävä on suojata sateelta, tuulelta ja toisaalta varmistaa että takki hengittää, eikä kuumene ja kastu hikoamisen myötä sisältäpäin.

Vedenpitävyyttä mitataan vesipilari-arvolla Vesipilari -arvo kertoo kuinka korkea vesipilari tarvitaan 10 neliösentin alalle, ennen kuin veden paine pakottaa veden vaatteen läpi. Vesipilari-arvo kertoo siis vedenpaineen määrän, jonka vaate kestää. Mitä suurempi arvo, sen vedenpitävämpi vaate on. Vedenpitävänä voidaan pitää EN343 standardin mukaan 1300mm vesipilarin kestävää vaatetta, mutta, moottoripyöräkäytössä on syytä muistaa seuraava: Ajovarusteen käyttö ajossa asettaaa paljon suuremman vaatimuksen vedenpaineen kestolle kuin kuin monissa vapaa-ajan tuotteissa. Kuvittele ajavasi rankkasateessa 100km/h nopeudella - kuinka kovaa sade piiskaa takkia ja kuinka paljon vettä kertyy altaisiin takin poimuihin. Toisaalta, kun verrataan vaikkapa telttakankaita takkien kalvoihin, on hyvä muistaa, että takeissa on yleensä kuorimateriaali kalvon päällä, joka vaikuttaa kalvon kohtaamaan paineeseen mutta toistaalta aiheuttaa jatkuvaa hankausta käytössä.

Olemme koonneet alle kuitenkin peukalosääntöjä valintaa helpottamaan:

Vesipilariarvo Suoja kosteudelta Käyttöalue
< 5,000 mm Ei suojaa sateelta tai heikko suoja sateelta Kevyt sade, ei vedenpainetta
5,000-10,000 mm Sateenpitävä kevyen paineen alla Kevyt sade, taajamanopeuksissa lyhyillä matkoilla, takin rakenteesta riippuen myös matka-ajossa.
11,000-15,000 mm Sateen / Vedenkestävä poislukien kovan paineen alla  Kohtalainen sade, lyhyehköt matkat tavallisella sadekelillä
16,000-20,000 mm Sateen / Vedenkestävä kovan paineen alla Raskas sade, kohtalaiset matkat kovissakin nopeuksissa
20,000 mm+ Sateen / Vedenpitävä erittäin kovan paineen alla Raskas sade, pitkillä matkoilla, kovissakin nopeuksissa

Esimerkkeinä: Gore-Texin vesipilariarvo on 28 000mm ja Edullisempien takkien Reissa -kalvon vesipilariarvo on 5 000mm. On syytä huomata, että varusteiden saumojen täytyy olla teipatut ja saumojen tulee kestää sama vedenpaine, jotta vaatteen ominaisuudet vastaisivat kalvon ominaisuuksia.

Pelkkä vesipilariarvo ei kerro kaikkea: Moottoripyöräkäytössä kalvon täytyy kestää liikettä ja usein vieläpä muiden kankaiden välissä. Tässä on yksi tärkeimmistä eroista aivan edullisimpien kalvojen ja mp-käyttöön suunniteltujen kalvojen välillä. Halvimmat kalvot pitävät vettä, mutta hapertuvat ja kuluvat jatkuvassa liikkeessä. Tämä tarkoittaa, että vaikka kalvo on teoriassa vedenpitävä, alkaa siihen muodostua käytössä pieniä halkeamia ja repeämiä. Pihagrillin suojapeitteelle tämä ei ole ongelma, mutta vaatteelle se on ilmeinen.

Hengittävyys:

Kalvojen toinen tärkeä tehtävä on sallia lämmön ja kosteuden haihtuminen vaatteen sisältä. Tätä mitataan hengittävyydellä.

Kankaan hengittävyyttä voidaan mitata grammalla / neliömetri /24h. Toisinsanoen, kuinka monta grammaa vesihöyryä pääsee neliömetrin kokoisen kankaan läpi päivässä. Kangas, jonka hengittävyys on 10 000g/m2/24h on hyvin hengittävä, siinä missä kangas jonka hengittävyys on 20 000 g/m2/24h on erittäin hyvin hengittävä. Noin 5 000g/m2/24h on jo Suomen olosuhteissa MP-käytössä hyväksyttävä hengittävyys, olettaen että olosuhteet eivät ole kuumat tai ajo urheilullista.

Materiaalien hengittävyyttä testataan hieman eri tavoin, ja niistä on vaikea löytää sopivaa vertailuarvoa. Lisäksi, vielä enemmän kuin vedenpitävyydessä, lämpötilatekijät vaikuttavat voimakkaasti testiarvoihin ja materiallin käytettävyyteen moottoripyöräilyssä.

Suuntaa-antavasti voidaan sanoa että edullisempien Reissa/Hipora -kalvollisten tuotteiden hengittävyys on 5 000 - 10 000g/m2/24h paikkeilla siinä missä Gore-Tex tuotteissa päästään jopa 25 000g/m2/24h lukemiin. Kuumana päivänä tuo ero on valtava.

materiaalit

Suojat

Varusteisiin liitettäviä suojia on tarjolla valtavasti. Valtaosa Suomessa myytävistä suojista täyttää CE-standardin mukaiset vaatimukset iskunvaimennukselle. Selkäsuojalle on oma standardi, jossa on kaksi tasoa:Level 1 ja Level 2. Näistä Level 2 on tehokkaammin iskua vaimentava. CE-standardi on kuitenkin minimitaso ja (poislukien erottelu selkäsuojan Level1/Level2 erottelun välillä) se ei kerro suojan paremmuudesta suhteessa muihin vastaaviin. Suojan tarkoista ominaisuuksista löytyy yleensä vertailuarvoa valmistajan sivuilta.

Pääasiassa suojat jakaantuvat pehmeisiin ja koviin. Pehmeissä suojissa on tyypillisesti vaihtoehtoina vaahtomuoviset tai viskoelastiset suojat. Kovissa suojissa on tyypillistä kovamuovinen ulkokuori ja vaahtomuovinen sisus. Myös Metallisia inserttejä käytetään paljon. Pehmeiden suojien eduksi voi katsoa yleensä niiden muovautuvuuden ajossa, joskiun tietyissä vaatteissa kovat suojat ovat aivan yhtä mukavat, mutta tarjoavat paremman iskunvaimennuksen. Viskoelastiset suojat käyttäytyvät hitaassa liikkeessä kuten pehmeät suojat, mutta iskun vaikutuksesta materiaali "kovettuu" tai pikemminkin lukkiutuu asentoonsa, ja jakaa iskuvoimaa kovan suojan tavoin.

On hyvin tavallista että selkäsuoja ei kuulu ajotakkiin, tai selkäsuojan tilalla on pehmike. Paras vaihtoehto on usein erikseen puettava selkäsuoja joka kattaa suuremman osan selästä kuin takin sisään mahtuva. Takin sisään mahtuva on joidenkin mielestä käytännöllisempi ja siinä mielessä turvallinen vaihtoehto, että se tulee puettua joka kerta kuin takkikin.

Suojien hintavaikutus ajovarusteeseen tulee suoraan niiden tuomasta lisäkulusta: Tekniset viskoelastiset suojat ovat kalliimpia valmistaa kuin normaali vaahtomuovi, alumiiniset hartiasuojat vaativat enemmän työtä takin valmistusvaiheessa kuin sisäpuoliset kovat muovisuojat ja saattavat siksi nostaa takin hintaa. Esim. Nahkapuvuissa metallivahvisteisilla suojilla on iskun vaimennuksen lisäksi kitkaa vähentävä vaikutus, joka on hyödyllinen esim, radalla liu'uttaessa ja saattaa vähentää kehoon kohdistuvaa kiertorasitusta. Erot eivät siis ole välttämättä vain kosmeettisia, vaan toiminnallisia

Nykyään saatavilla on nyt myös rintasuojia, josta on hiljattain kirjoitettu myöslehdissä. Rintasuoja olisi voinut ehkäistä useita vakavia tapaturmia ja myös sitä kannattaa AINA harkita takkiin, jossa sille on paikka. 

Muut ominaisuudet, joilla vaikutusta hintaan:

Lyhyesti voidaan todeta, että kalliimmissa takeissa on vahvemmat/hengittävämmät/kevyemmät materiaalit, vahvemmat saumat sekä yleisesti ottaen käytetty vaatteen osasta riippuen parempaa materiaalia: vahvaa vaarakohtiin, stretchiä taipeisiin, kevyttä/hengittävää kainaloihin jne. Yksi suoraan hintaan vaikuttava seikka on saumojen määrä, ts. kuinka monesta palasta takki on tehty. Mitä parempaa istuvuutta takilta haetaan, sitä enemmän leikkauksia ja saumoja takki tavallisesti vaatii. Tämä taasen tuo mukanaan enemmän ompelun ja leikkauksen käsityövaiheita niin saumojen, kalvojen kuin suojien yhdistämisen osalta. Myös muut tekniset ratkaisut, kuten suojat tai heijastimet vaikuttavat hintaan. Takin valmisukseen upotetut lisäunnit -tavalla tai toisella -näkyvät lopulta hieman kalliimpana hintana, mutta niillä on suora vaikutus takin käyttömukavuuteen ja laatuun.

materiaalit

 

  • Hintaan vaikuttavat näin myös esim. löytyykö vaattesta:
  • Tasku selkäsuojalle
  • Vetoketju housuille (ei jää selkä paljaaksi ajossa / kaatuessa)
  • Tuuletusläpät (erittäin käytännölliset kuumalla)
  • Irrotettava sadevuori (erittäin käytännöllinen kuumalla)
  • Säätömahdollisuudet, joilla säädetään takin istuvuutta lämpövuorta irrotettaessa / laitettaessa paikalleen.
  • Heijastimet

 

Tutustu kattavaan Wikiimme eri materiaaleista tällä sivulla

materiaalit