Untitled Document

skootterin omistaja

Kun perheeseen hankitaan ensimmäistä mopoa, eikä kenelläkään ole kokemusta kaksipyöräisistä on hyvä huomioida muutama turvallisuusseikka. Teimme (todella) pienen tietopaketin erityisesti mopoikäisten vanhemmille nykyaikaisiin varusteisiin ja pyörän ylläpitoon liitttyen. Mikäli kysyttävää jäi, tulkaa käymään myymälässä tai ottakaa yhteyttä, autamme mielellämme!

 

Kypärät:

Tämä on se pakollinen lain määrämä varuste mopoilijalle, kuten varmaan tiesittekin. Pykälä ei tosin ota kantaa kypärän laadullisiin ominaisuuksiin, muutoin kuin hyväksynnän puitteissa. Niin kutsuttu E-hyväksyntä määrittää pohjatason kypärille, jolla niitä saa tuoda markkinoille. Myynnissä olevissa kypärissä on kuitenkinvaltavia eroja niin iskunkestävyydessä kuin painossakin, ja usein nämä heijastuvat hintalappuun. Aivan halvimpia tuotteita markkinoilla kannattaa välttää, mutta esim. 100€ hintaluokassa löytyy jo hyviä kypäriä ja esimerkiksi kaikki Grexin kypärät ovat saaneet vähintään 4/5 tähteä riippumattomissa S.H.A.R.P -testeissä. Tulos johon kaikki kalliimmatkaan kypärät eivät yllä. Tässä muutama muu huomioitava seikka kypäränostamisessa:

  • Älä koskaan osta käytettyä kypärää, vaikka mopon mukana sellaisen kaupan päälle saisikin. Kypärän iskunvaimennus perustuu kuoren alla olevaan polystyreenikerrokseen, jonka eheyttä ja kuntoa ei voi arvioida päältäpäin. Lisäksi kypärän istuvuus on yksi tärkeimpiä seikkoja sen valinnassa ja koko on harvoin oikea jos kypärä tulee edelliseltä käyttäjältä
  • Koko on tärkeä. Kasvunvaraa ei pidä hankkia, sillä "hölskyvä" kypärä muljahtaa onnettomuustilanteessa pois paikaltaan eikä suojaa kuten sen pitäisi. Lisäksi se voi ajossa valahtaa silmille tai nousta häiritsevästi ylöspäin mikäli se on liian pieni. Kypärän täytyy istua tiukasti, mutta se ei saa puristaa liikaa otsan kohdalta tai ohimoilta. Poskipalat sen sijaan saavat olla tiukalla ja on tavallista ettei uuden kypärän kanssa esim. purkan jauhaminen onnistu mutkitta. Poskipalat antavat kuitenkin periksi siinä missä ohimoiden kohdalla oleva ohut pehmustekerros ei juurikaan anna tilaa.
  • Koon lisäksi tärkeää on kuoren materiaali. ABS- on kärjistetysti heikoin materiaali - etenkin kylmillä keleillä sen suojausominaisuudet heikkenevät nopeasti. Edullisemmista muovimateriaaleista Polykarbonaatti (Grex ja Nolan -kypärät) on selkeäasti lujempi ja laajempi käyttöalueiltaan ja pääsee iskunkestävyydessä kuitujen tasolle, jopa ohi. Komposiittikuidut ovat kevyempiä ja kestävämpiä materiaaleja, joskin kuitukypärän valmistuksen käsityövaiheet nostavat hintaa. Kuitukypärän muita etuja on käyttöikä sekä pienempi rasitus niskalle onnettomuustilanteessa: Kuitukypärä murenee iskussa hieman siinä missä muovinen kypärä "ponnahtaa" takaisin muotoonsa. Komposiittikuitu tarkoittaa usean kuidun yhdistelmää, joka on tavallisesti parempi vaihtoehto kuin esim. pelkkä lasikuitu.
  • Mopo näkyy huonosti sivupeileistä liikenteen seassa. Näkyvät väritykset kypärässä tai vaikka valkoinen väri parantaa tilannetta huomattavasi.

Tutustu kypärävalikoimaamme tästä ja lue lisää

kypärä mopo

Takit, housut ja suojat:

Vaikka mopon nopeudet jäävät (yleensä) alle viidenkympin, on vaatimus varusteille silti suurempi kuin polkupyörällä. Mopoilla ajetaan kuitenkin lähes aina liikenteen seassa ja matkanopeus on usein lähempänä viittäkymppiä. Jos olet joskus saanut asfaltti-ihottuman pyörällä kaatuessa voit kuvitella miten paljon 45km/h vauhti tekee lisää yhtälöön. Mopo- ja moottoripyöräkäyttöön on saatavilla valtava valikoima varusteita joiden käyttöalue on hyvin laaja. Viime vuosina myös kaupunki- ja työmatkakäyttöön tarkoitettu Casual-varustetarjonta on kasvanut merkittävästi.

Mitä eroa sitten on vaikkapa farkuilla ja ajofarkuilla? MP-käyttöön suunnitellut varusteet ovat ylivertaisia niin repäisylujuudeltaan, hankauskestävyydeltään kuin rakenteelliselta lujuudeltaan. Lisäksi niihin on usein lisätty erittäin kivoja ominaisuuksia lämmön ja vedenpitävyyden nostamiseksi sekä yleensä suojat (tai ainakin paikat suojille). Suinkaan kaikki mp-varusteet eivät siis ole tarkoitettu rata-ajoon ja 200km/h vauhteihin. Mutta hyvät varusteet tekevät matkanteosta mukavampaa (ja näin ollen turvallisempaa, kun ei tarvitse ajaa hampaat irvessä). Lisäksi niiden ominaisuudet suojaavat mahdollisessa onnettomuustilanteessa.

Huom. Takeissa on usein selkäsuoja tai selkäsuojalle suunniteltu tasku. Joissain taskuissa suojan paikalla on ostettaessa ohut vaahtomuovinpala antamassa takille ryhtiä. Tämä kannattaa kuitenkin vaihtaa CE-hyväksyttyyn suojaan joka on merkittävästi parempi eikä maksa maltaita. Selkäsuojia on saatavissa myös erikseen puettavina malleina.

Hyvässä ajotakissa on:

  • MP-käyttöön tarkoitettu kuorimateriaali, sekä moninkertaiset saumat.
  • Laadukkaat heijastimet näkyvyyttä parantamassa
  • CE-hyväksytyt Suojat ja ainakin paikka selkäsuojalle
  • Monipuoliset ominaisuudet vaihteleviin olosuhteisiin, kuten tuuletusaukot, vedenpitävä kalvo (tai muu käsittely).

 

Takki- ja housuvalikoimamme löytyy täältä

Myyjämme auttavat mielellään oikeanlaisten varusteiden löytämisessä

 

 

varusteet mopo

Muut varusteet:

Moni ei huomioi hanskojen ja kenkien tärkeyttä ajovarusteina. Mopon jarruja kuitenkin hallitaan sormenpäillä, joten on tärkeää, että ne pysyvät lämpimänä. Lisäksi ajokäsineissä on usein kova suoja rystyspuolella (siltä varalta että käsi jäisi tien ja mopon väliin kaatumistilanteessa) sekä vahvikkeet kämmenpuolella (joka on tavallisin osa jolla kaatuessa otetaan vastaan).

Vastaavasti kengissä on normaalisti nilkan kohdalla levy suojaamassa nilkan luita ja vahvike mahdollista vaihdepoljinta varten.

Hanskavalikoimamme löydät täältä ja saappaat/kengät täältä

muut mopo

Renkaat ja jarrut:

Tiedätkö mikä on kuluneen moponrenkaan urasyvyyden raja? Tiedätkö miltä jarrujen pitäisi tuntua esim. polkupyörään verrattuna? Renkaat ja jarrut ovat tärkeimmät turvavarusteet näissäkin kaksipyöräisissä, joten niiden kunto kannattaa kartoittaa ostettaessa (sekä tietysti ajoittain tämän jälkeen). Muista tarkistaa ainakin seuraavat:

  • Onko jarrupaloissa pintaa
  • Onko jarruvivun tuntuma napakka ja hyvä
  • Onko renkaassa uraa jäljellä: Lakisääteinen urasyvyys on min. 1mm, mutta rengasliikkeet suosittelevat vaihtamaan jo 2mm kohdalla. Huomioi että rengas kuluu varsinkin mopokäytössä erityisesti keskeltä, joten syvä ura reunoilla ei riitä. Lisäksi kannattaa tarkistaa renkaan valmistusvuosi renkaan kyljestä. Rengas kovettuu ja muuttuu liukkaammaksi ajan kuluessa ja 10 vuotta vanha rengas ei enää vastaa uutta vaikka uraa olisikin jäljellä.
huolto mopo

Huolto:

Skootterissa tai mopossa ei välttämättä ole huoltovaloa ilmoittamassa määräaikaishuolloista. Moposta kannattaa kuitenkin pitää huolta niin jälleenmyyntihinnan kuin oman ajon jatkuvuuden takia. Muista siis öljynvaihdot ja muut määräaikaishuollot, jotka löydät huoltokirjasta

Meiltä löydät niin öljyt kuin suodattimet ja muut kulutuosat huoltoihisi.