Materiaali Wiki

Miten nahat eroavat toisistaan? Mitä tekstiilivarusteiden materiaaleista tulisi tietää?

Tältä sivulta löydät tarkempaa tietoa eri varusteissa käytetyistä materiaaleista. Sivua täydennetään tämän tästä. Voit myös lähettää palautetta / korjauksia ylläpidolle (muista mainita palautteesi koskevan materiaali wikiä).

Nahka: Nahan laatu vaikuttaa hintaan. Halvimmat takit ovat mahdollisesti ohuempaa, hyvin todennäköisesti pintavärjättyä nahkaa. Kalliimpien takkien läpivärjäyksen etu on se, että väri ei kärsi toistuvista kastumisista (ja kuivumisista) ja pysyy uuden näköisenä. Laadukkaampien nahkavarusteiden saumat on lisäksi "tuplatikattu", jolloin kaatumistilanteessa puhki palava näkyvä ommel ei ratketessaan riko koko saumaa (kun piilosauma pitää takin kasassa). Nahkavarusteita tehdään kuumille keleille perforoituna (rei’itettynä) sekä ilman perforointia. Tämä vaikuttaa lämpimän kelin käyttömukavuuteen, mutta myös vedenpitävyyteen (tai oikeammin pitämättömyyteen). Saatavilla on myös vedenpitäviksi käsiteltyjä nahkamateriaaleja.

Polyamidit / Nylonit: Nämä ovat yleisnimiä synteettiselle materiaalille, josta suurin osa ajovarusteista tehdään. Eri valmistajilla nämä materiaalit ovat erinimisiä ja suorituskyvyltään eri tasoisia. Jotkut ovat vahvempia, toiset heikompia. Suuret merkit käyttävät huomattavia määriä rahaa tuotekehittelyyn ja yleisesti ottaen näiden tuotteet ovat kestävämpiä ja parempilaatuisia ja soveltuvampia mp-käyttöön. Kankaan vahvuus ilmoitetaan yleensä Deniereissä esim. 500D. Suurempi luku viittaa suurempaan langan kokoon/tiheyteen)

Polyesterikankaat (vahvuus ilmoitettu esim. 300, 500 jne.) ovat myös kestävä ja vettähylkivä materiaalivaihtoehto. (Itseasiassa tyypillisesti nylonia paremmin vettähylkivä). Materiaalit tuntuvat hieman erilaisilta, nylonit/polyamidi tyypillisesti hieman pehmeämmän tuntuisia, toisaalta polyesteri kuivuu nopeammin ja ryppyyntyy vähemmän.


Sivun alaosassa oleva pitkä lista on vain murto-osa, tarjolla olevista tuotenimistä. Suurilla varustevalmistajilla on paljon patentoituja mp-käyttöön soveltuvia kankaita, joiden tarkkoja tietoja repäisylujuuden, hankauskestävyyden tai lämmönkeston suhteen ei ole yleisesti saatavilla ja vertailu merkkien kesken on siksi hankalaa.. Valmistajat kuitenkin yhdistelevät näitä vaatteisiin parhaansa mukaan, saadakseen aikaan mahdollisimman kevyitä, käyttömukavia ja kestäviä varusteita moottorpyöräilyyn. Varusteen kestävyyden indikaattorina toimii hyvin sen CE-luokitus. (A, AA, AAA)

 

Vedenpitävyys

Vedenpitävyys saavutetaan usein kuorimateriaalin alle tulevalla vedenpitävällä kalvolla. Kalvojen tehtävä on suojata sateelta, tuulelta ja toisaalta varmistaa että takki hengittää, eikä kuumene ja kastu hikoamisen myötä sisältäpäin.

Vedenpitävyyttä mitataan vesipilari-arvolla: Vesipilari -arvo kertoo kuinka korkea vesipilari tarvitaan 10 neliösentin alalle, ennen kuin veden paine pakottaa veden vaatteen läpi. Vesipilari-arvo kertoo siis vedenpaineen määrän, jonka vaate kestää. Mitä suurempi arvo, sen vedenpitävämpi vaate on. Vedenpitävänä voidaan pitää EN343 standardin mukaan 1300mm vesipilarin kestävää vaatetta, mutta, moottoripyöräkäytössä on syytä muistaa seuraava: Ajovarusteen käyttö ajossa asettaaa paljon suuremman vaatimuksen vedenpaineen kestolle kuin kuin monissa vapaa-ajan tuotteissa. Kuvittele ajavasi rankkasateessa 100km/h nopeudella - kuinka kovaa sade piiskaa takkia ja kuinka paljon vettä kertyy altaisiin takin poimuihin. Toisaalta, kun verrataan vaikkapa telttakankaita takkien kalvoihin, on hyvä muistaa, että takeissa on yleensä kuorimateriaali kalvon päällä, joka vaikuttaa kalvon kohtaamaan paineeseen mutta toistaalta aiheuttaa jatkuvaa hankausta käytössä.

Olemme koonneet alle kuitenkin peukalosääntöjä valintaa helpottamaan:

Vesipilariarvo Suoja kosteudelta Käyttöalue
< 5,000 mm Ei suojaa sateelta tai heikko suoja sateelta Kevyt sade, ei vedenpainetta
5,000-10,000 mm Sateenpitävä kevyen paineen alla Kevyt sade, taajamanopeuksissa lyhyillä matkoilla, takin rakenteesta riippuen myös matka-ajossa.
11,000-15,000 mm Sateen / Vedenkestävä poislukien kovan paineen alla  Kohtalainen sade, lyhyehköt matkat tavallisella sadekelillä
16,000-20,000 mm Sateen / Vedenkestävä kovan paineen alla Raskas sade, kohtalaiset matkat kovissakin nopeuksissa
20,000 mm+ Sateen / Vedenpitävä erittäin kovan paineen alla Raskas sade, pitkillä matkoilla, kovissakin nopeuksissa

Esimerkkeinä: Gore-Texin vesipilariarvo on 28 000mm ja Edullisempien takkien Reissa -kalvon vesipilariarvo on 5 000mm. On syytä huomata, että varusteiden saumojen täytyy olla teipatut ja saumojen tulee kestää sama vedenpaine, jotta vaatteen ominaisuudet vastaisivat kalvon ominaisuuksia.

Pelkkä vesipilariarvo ei kerro kaikkea: Moottoripyöräkäytössä kalvon täytyy kestää liikettä ja usein vieläpä muiden kankaiden välissä. Tässä on yksi tärkeimmistä eroista aivan edullisimpien kalvojen ja mp-käyttöön suunniteltujen kalvojen välillä. Halvimmat kalvot pitävät vettä, mutta hapertuvat ja kuluvat jatkuvassa liikkeessä. Tämä tarkoittaa, että vaikka kalvo on teoriassa vedenpitävä, alkaa siihen muodostua käytössä pieniä halkeamia ja repeämiä. Pihagrillin suojapeitteelle tämä ei ole ongelma, mutta vaatteelle se on ilmeinen.

Hengittävyys:

Kalvojen toinen tärkeä tehtävä on sallia lämmön ja kosteuden haihtuminen vaatteen sisältä. Tätä mitataan hengittävyydellä.

Kankaan hengittävyyttä voidaan mitata grammalla / neliömetri /24h. Toisinsanoen, kuinka monta grammaa vesihöyryä pääsee neliömetrin kokoisen kankaan läpi päivässä. Kangas, jonka hengittävyys on 10 000g/m2/24h on hyvin hengittävä, siinä missä kangas jonka hengittävyys on 20 000 g/m2/24h on erittäin hyvin hengittävä. Noin 5 000g/m2/24h on jo Suomen olosuhteissa MP-käytössä hyväksyttävä hengittävyys, olettaen että olosuhteet eivät ole kuumat tai ajo urheilullista.

Materiaalien hengittävyyttä testataan hieman eri tavoin, ja niistä on vaikea löytää sopivaa vertailuarvoa. Lisäksi, vielä enemmän kuin vedenpitävyydessä, lämpötilatekijät vaikuttavat voimakkaasti testiarvoihin ja materiallin käytettävyyteen moottoripyöräilyssä.

Suuntaa-antavasti voidaan sanoa että edullisempien Reissa/Hipora -kalvollisten tuotteiden hengittävyys on 5 000 - 10 000g/m2/24h paikkeilla siinä missä Gore-Tex tuotteissa päästään jopa 25 000g/m2/24h lukemiin. Kuumana päivänä tuo ero on valtava.

 

Lyhyesti voidaan todeta, että kalliimmissa takeissa on vahvemmat/hengittävämmät/kevyemmät materiaalit, vahvemmat saumat sekä yleisesti ottaen käytetty vaatteen osasta riippuen parempaa materiaalia: vahvaa vaarakohtiin, stretchiä taipeisiin, kevyttä/hengittävää kainaloihin jne. Yksi suoraan hintaan vaikuttava seikka on saumojen määrä, ts. kuinka monesta palasta takki on tehty. Mitä parempaa istuvuutta takilta haetaan, sitä enemmän leikkauksia ja saumoja takki tavallisesti vaatii. Tämä taasen tuo mukanaan enemmän ompelun ja leikkauksen käsityövaiheita niin saumojen, kalvojen kuin suojien yhdistämisen osalta. Myös muut tekniset ratkaisut, kuten suojat tai heijastimet vaikuttavat hintaan. Takin valmisukseen upotetut lisäunnit -tavalla tai toisella -näkyvät lopulta hieman kalliimpana hintana, mutta niillä on suora vaikutus takin käyttömukavuuteen ja laatuun. 




Yleisiä käytössä olevia materiaaleja ajovarusteissa:

Nahat

  • Corium+ Platinum: Pehmeä aniliininahkainen pintakerros on hankauksenkestävä ja taipuisa sekä kauttaaltaan perforoitu. Nahkapinnan ja vuorin väliin laminoitu hengittävä ja vedenpitävä kalvo pitää huolen säänsuojasta.
  • Full-Grain naudannahat: Parhaita nahkalaatuja, joita saadaan useammasta eläimestä, tavallisesti kuitenkin naudannahkaa. Erittäin hyvä hengittävyys ja kestävyys. Paranee ja pehmenee käytössä.
  • PU-pinnoitetut nahat: kuten Albany, Pampas: Polyuretaanipinnoitettu nahka hylkii paremmin vettä.
  • Nupukki: Hiottu raakanahka, jossa pehmeä tuntu. Saman tyyppinen kuin mokkanahka, mutta kestävämpi
  • Vuohennahka: Erittäin kestävänä ja hyvin vettä hylkivänä pidetty nahkalaatu
  • Performance nahat, esim.  Monaco, Mirage, Embo Performance, D-skin: Naudannahka, jonka pinta on hiottu epäkohtien poistamiseksi ja nahkaa vahvistettu kestävyyden parantamiseksi
  • Lampaan nahka: Usein ohuempana 0,7-0,9mm käytetty pehmeä nahka

Tekstiilit

  • Aramide: Aramidi on Kevlarin rakenneosa. Nämä toimivat yhdessä erittäin kestävän ja joustavan kankaan luomiseksi.
  • Armacor: Erinomaisen kestävää ARMACOR™-kangasta käytetään GORE-TEX Pro -kolmikerroslaminaatin uloimpana kerroksena, ja sen patentoitu rakenne yhdistää kestävää CORDURA®-polyamidikuitua sekä lämpöä, repimistä ja hankausta kestävää Kevlar®-aramidikuitua.
  • Arrow / FK kangas: Corduralla pinnoitettu elastomeeri, jossa parannettu kestävyys hankausta ja kulumista vastaan. Hylkii vettä ja öljyä
  • Carbolex: Erittäin hyvin hankausta ja repeämistä sietävä nylon-materiaali
  • Clarino: Erittäin vahva mikrokuitu
  • Cordura: tätä käyttää moni valmistaja myös yleisnimenä tekstiilivaatteille (Vaikka Cordura on varsinaisesti Dupontin trademarkkaama kangasmateriaali). Oikea Cordura kangas on siis kuitenkin erittäin kestävää Nylonia, joka kestää poikkeuksellisen hvyin hankausta ja repeämistä. Materiaali itsessään on myös jonkin verran vettä hylkivää. Cordura sanan jälkeen tuleva luku esim. 500 tai 750 tarkoittaa kankaan vahvuutta ->isompi luku, vahvempi kangas
  • Cordura AFT ja AFT+: Neulottu Corduramateriaali, joka soveltuu erityisesti lämpimiin ajo-olosuhteisiin. 2-7 kertaa kestävämpää kuin Nylon, Polyester tai puuvilla. Erinomainen lujuus ja hankauksenkesto. Verkkomainen rakenne antaa sille 1,8 kertaa korkeamman ilmanläpäisykyvyn kuin tavallisella Corduralla. Uusi Aft+ -materiaali on vieläkin hengittävämpi hankauskestosta tinkimättä.
  • Cordura Denim: Corduran ja denim-kankaan sekoitus, jossa Rev'Itin vaatteessa yleensä mukana PWR Shield -neulos. Cordura Denim on n. 3 x kestävämpää kuin denim. PWR Shieldillä varustettuna jopa kymmenen kertaa kestävämpää.
  • Cordura Ripstop: Erittäin luja ja hankausta kestävä Cordura. Ribstop -corduraan on ommeltu vahvistuslankoja tietyllä kuviolla (Ribstop), joka tekee Cordurasta noin kolme kertaa hankauskestävämpää kuin normaali nylon.
  • Fleece: Fleece kuljettaa kosteutta pois iholta, tarjoten korkean kuitenkin korkean lämmöneristyksen
  • Flex Tenax: Erittäin luja joustava stretch materiaali, käytetään istuvuuden parantamiseen
  • Keramide: Erinomainen hankauskestävyys lämmönsieto (liukuessa) ja voi myös olla tulenkestävää. Käytetään hanskoissa ja housuissa. Joskus sekoitetaan toiseen materiaaliin (puuvilla, stretch) istuvuuden parantamiseksi
  • Keprotec (Schoeller): Tehty yhdistelmästä polyamidi- ja aramidikuituja, ja sen tärkein ominaisuus on äärimmäisen korkea hankauskesto. Käytämme materiaalia vahvikkeena kulutukselle alttiilla alueilla, kuten housujen takamuksessa, jossa se toimii olennaisena osana Rukka Antiglide -järjestelmää.
  • Kevlar: Käytännössä tässä puhutaan Kevlar-kuidulla (jota käytetään mm. luotiliiveissä jne.) -vahvistetuista kankaista. Näiden lujuus vaihtelee kankaan mukaan, mutta ideana on ollut tuoda ”casual” eli vapaa-ajan vaatteisiin Kevlarin myötä parempaa hankauksen kestoa sekä lämmönkestoa. On syytä huomioida, että vaikka Kevlarkangas olisikin hyvin hankausta kestävää, mahdollinen päällikangas saattaa olla esim. puuvillaa ja saattaa revetä/ kulua osaltaan puhki kaatumistilanteessa.  Kevlar tehdään Aramidi ja nylon kuiduista. Kevlar (R) on DuPontin tavaramerkki, mutta, joskus puhekielessä sillä viitataan myös muihin samantyyppisiin aramidikuituihin.
  • Matryx: Erittäin repäisyluja ja hankauksenkestävä materiaali, joka on kuitenkin kevyt ja täysin mukautettavissa painon ja paksuuden mukaan.
  • Neopreeni: Neopreeni on paljon suojavarusteissa käytetty kumiseos. Se on hankauskestävää, sietää kemikaaleja, vedenpitävä ja melko venyväinen.
  • Nylon / Polyamidi: Yleisnimi synteettiselle materiaalille, josta suurin osa ajovarusteista tehdään. Eri valmistajilla nämä materiaalit ovat erinimisiä ja eri tasoisia. Jotkut ovat vahvempia, toiset heikompia. Suuret merkit käyttävät huomattavia määriä rahaa tuotekehittelyyn ja yleisesti ottaen näiden tuotteet ovat kestävämpiä ja parempilaatuisia. 
  • Nylon Ripstop: Ripstop tekniikalla (vahvistuslankoja ommeltu kuvioon) vahvistettu nylon kestää paremmin hankausta ja vastustaa repeämistä.
  • Polyamidit / Nylonit: Yleisnimi synteettiselle materiaalille, josta suurin osa ajovarusteista tehdään. Eri valmistajilla nämä materiaalit ovat erinimisiä ja eri tasoisia. Jotkut ovat vahvempia, toiset heikompia. Suuret merkit käyttävät huomattavia määriä rahaa tuotekehittelyyn ja yleisesti ottaen näiden tuotteet ovat kestävämpiä ja parempilaatuisia. 
  • Polycotton: Polyester ja puuvillalangasta valmistettu yhdistelmä synteettistä ja luonnonkuitua. 
  • Polyesterit: Useissa mm. Sinisalon ja Rev’itin vaatteissa käytetään Polyesterikankaita (jälleen vahvuus ilmoitettu esim. 300, 500 jne.) joka on myös kestävä ja vettähylkivä materiaali. (Itseasiassa tyypillisesti nylonia paremmin vettähylkivä). Materiaalit tuntuvat hieman erilaisilta, nylonit/polyamidi tyypillisesti hieman pehmeämmän tuntuisia, toisaalta polyesteri kuivuu nopeammin ja ryppyyntyy huonommin
  • PWR shell : Rev'Itin vastine Corduralle. Parhaat Corduran ominaisuudet - korkea sulamispiste, hankauksen- ja repeämisen sietokyky ja erinomainen kestävyys
  • PWR Shield: Neulottu ja kudottu vastine Kevlarille. Käytetään usein pintamateriaalin tukena tuomassa parempaa hankauksenkestoa.
  • PWR Wax: Vahalla pinnoitettu PWR materiaali, jolla on korkea sulamispiste, korkea hankauksenkesto ym
  • Rukka RVP Laminated stretch Cordura: 100% vedenpitävä käyttömukava Corduramateriaali, joka on kestävä, hengittävä ja joustava
  • S1 Kangas: Corduralla pinnoitettu elastomeeri, jossa parannettu kestävyys hankausta ja kulumista vastaan. Hylkii vettä ja öljyä
  • Softshell: Tekninen materiaali, joka tarjoaa kolme toiminnallisuutta yhdessä kerroksessa. Softshell on lämmin, hylkii vettä ja hengittää
  • Superfabric: Superfabric käsittelyllä kankaasta saadaan jopa 5 kertaa nahkaa hankauskestävämpi, mutta kevyempi materiaali. Superfabric näkyy usein esim. kyynär- tai olkapäissä kankaan pinnassa kumimaisena panelointina
  • Tenax: Kestävä, nimenomaan mp-käyttöön tarkoitettu polyamidi
  • Tenax Keramide: Tenaxin ja Keramidin sekoitus. Erittäin luja kangas joka kestää jopa 3500 Martindale sykliä (Nahalla tyypillisesti 2200)
  • Tenax tactel: Tenax polyamidi, johon on yhdistetty silkinomaista Tactel-kangasta, joka on erittäin miellyttävä käyttää.
  • Texas: Polyamidi, elastomeeri ja polyuretaanisekoite, joka tarjoaa erittäin hyvän hankauksen keston, mukavuuden kärsimättä. Hylkii vettä hyvin. Polyuretaani pinnoite on myös hengittävä.

Sisävuoret:

  • Aero Cool 3D: Kolmiulotteinen verkkomateriaali tarjoaa erittäin ilmavan tuntuman. Siirtää kosteutta tehokkaasti iholta pois.
  • Coolmax: Tekninen materiaali, joka on suunniteltu pitämään käyttäjänsä viileänä ja kuivana. Tehty korkean pinta-alan polyesterikuiduista, jotka sallivat hien siirtämisen iholta ulommille kerroksille, josta se pääsee haihtumaan nopeammin.
  • Cynix: Ultraäänellä yhteen hitsattu Taffeta-kerrosten ja eristemateriaalin yhdistelmä, joka on erittäin kevyt, mutta hyvin lämpöä eristävä.
  • ExKin Air: Erittäin kevyt, lämmin ja pehmeä monikerroksinen lämmöneritysmateriaali. Keveytensä ja ohuutensa ansiosta takki lämpövuorineen ei tunnu kankealta tai paksulta. Yksi markkinoiden parhaita lämpövuoria lämmöneristystä mittaavan CLO-indeksin mukaan.
  • Fleece: Fleece kuljettaa kosteutta pois iholta, tarjoten korkean kuitenkin korkean lämmöneristyksen
  • Microfleece: Hienorakenteinen Fleecemateriaali, joka tarjoaa hyvän lämmöneristyksen ja kosteudensiirron iholta ulommille kerroksille.
  • Nanofeel: Nanoteknologisesti  käsitelty antibakteerinen polyesterikangas pysyy raikkaana ja puhtaana pidempään. Pesusta huolimatta
  • Outlast: Kehon lämpötiloihin mukautuva materiaali varastoi kehon ylimääräistä lämpöä ja luovuttaa sitä kun keho viilenee. Toiminta perustuu mikrokapseleihin parafiinia, jotka muuttavat olomuotoaan kehon lämmön mukaan.
  • Polartec Classic C100: Erinomainen lämmöneristys ja hengittävyys. 100% Polyesteriveluuri luo ilmataskuja, jotka pitävät kehon lämpimänä. Kuivaa nopeasti ja kestää hyvin myös tiheää pesusykliä.
  • Schoeller PCM: Kehon lämpötiloihin mukautuva Phase-changing-Material varastoi kehon ylimääräistä lämpöä ja luovuttaa sitä kun keho viilenee. Toiminta perustuu mikrokapseleihin parafiinia, jotka muuttavat olomuotoaan kehon lämmön mukaan.
  • Taffeta: Nylon Taffeta tarjoaa hyvän lämmöneristyksen ja parantaa vaatteen veden hylkivyyttä
  • Thermolite: Erittäin pehmeä lämmöneristysmateriaali. Saatavilla Thermolite Plus ja Thermolite Active.
  • Thermolite Active: Erittäin kevyt ja ohut lämpövuori erityisesti urheilukäyttöön.
  • Thermolite Plus: 80% kierrätetystä polyestermateriaalista valmistettu lämpöäeristävä materiaali. Varastoi ilmaa ja pitää kehon lämpimänä. Materiaali pysyy pehmeänä ja tuntuu mukavalta
  • Thinsulate: Synteettinen lämmöneristyskuitu. Thinsulate-kuidut ovat vain 15 micrometriä halkaisijaltaan, joka on ohuempi, kuin normaalisti lämmöneristeenä käytetyt polyesterikuidut. Thinsulate onpehmeä ja muokkautuva.
  • Toppavuoret: Edullisimmissa takeissa perinteinen vanuvuori tuo lisää lämmöneristystä

Kalvot:

  • Gore-Tex: Gore-Tex on alan tunnetuin standardi ja ehdottomasti kunnioitetuin. Jotkut sekoittavat Goretexin corduran kanssa tai saattavat puhua mistä tahansa vedenpitävästä kalvosta Gore-texinä. Gore-tex tuotteet ovat kuitenkin AINA 100% vedenpitäviä ja testattu valmiina vaatteena (ei siis pelkkä kalvo), jotta ne saavat ko. tuotemerkkiä kantaa. Gore-tex tuotteilla on myös lähes poikkeuksetta vedenpitävyystakuu. Vedenpitäviä kalvoja erottaa hengittävys ja vedenpitävyys, jota mitataan ns. vesipilariarvona. Gore-tex kalvon vastaava arvo on 18 000-28 000 riippuen konstruktiosta, hengittävyyden ollessa vielä kelvollinen.
  • Gore-Tex 2L: Joskus kalvo voi olla myös laminoitu ulkomateriaaliin (esim. Dainesella Gore-tex 2L Misano). Laminoidun kalvon etu on, että takista saadaan kevyempi, eikä päällimateriaali pääse imemään yhtä paljon vettä sateella. Vesipilariarvo 28 000mm
  • Gore-Tex Performance Shell: Rev’itin takeissa on myös Gore-Tex Performance shell sisätakki, jossa vedenpitävä kalvo on laminoitu takin irrotettavaan vuoreen. Tämä tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden poistaa hengittävyyttä rajoittava kalvo (ja ne kaikki kalvot ovat sitä) kuumalla kelillä.
  • Gore-Tex Pro (w. Armacor technology): Verkkomaiseen rakenteeseen on yhdistetty Kevlar-ydin. Näin saavutetaan erinomainen repäisylujuus ja hankauksen kesto. Erittäin luja, erittäin hengittävä ja täysin veden- ja tuulenpitävä. Kestävä ja pitkäikäinen suoja. Mukava niin kylmällä kuin kuumalla kelillä
  • H2Out: Spidin & Japanilaisetn Torayn kehittämä hengittävä, vedenpitävä kalvo
  • Hipora: Veden ja tuulenpitävä edullinen kalvo, vesipilariarvo 5 000mm
  • Hitex: Kevyt kalvo, vesipilariarvo 2 500mm
  • Hydratex: Vesipilari arvo n.5000 on kelvollinen sadekelille ja voidaan puhua vedenpitävästä takista
  • Hydratex G-liner: Vaatteen sisävuoren sisäpintaan tehty Hydratex käsittely teipatuin saumoin, vaatteille joissa halutaan perustason vedenpitävyys.
  • Primaloft: Korkealuokkainen pehmeä mikrokuitu eristää hyvin lämpöä ja hylkii vettä
  • Porella: Edullinen veden ja tuulenpitävä kalvo, vesipilariarvo 7 500 mm
  • Rainguard: Veden ja tuulenpitävä edullinen kalvo
  • Reissa: Veden ja tuulenpitävä edullinen kalvo Vesipilariarvo 5 000mm
  • Sympatex: Vedenpitävä kalvo, jota käytetään usein esim. saappaissa. Vesipilariarvo 45 000mm
  • Windbarrier: Kankaan sisäpintaan laminoitu tuulenpitävä ja vettähylkivä kalvo
  • Windstopper: pehmeä, kevyt ja täysin tuulenpitävä kangas. Hengittävä ja erittäin monikäyttöinen materiaali on valmistettu laminoimalla erityinen kalvo tiettyyn pohjakankaaseen.
  • Xdry: Laminoitu vedenpitävä ja hengittävä kalvo