Mitä öljyä moottoripyörääni?

Kaikki mitä halusit tietää moottoripyörän öljyistä

Motorex Öljyt

Miten valmistetaan hyvää moottoriöljyä?

Moottoriöljy = Perusöljy + Lisäaineistus

Tällä yhtälöllä öljyjä valmistetaan vastaamaan erilaisia API ja JASO luokituksia.

Hyvältä voiteluaineelta vaaditaan paljon hyvin erityyppisiä ominaisuuksia. Ensimmäinen edellytys hyvän voiteluaineen valmistukseen on mahdollisimman hyvä perusöljy. Lisäaineita voidaan lisätä vain rajattu määrä. Mikäli lisäaineilla voidaan ainoastaan paikata huonoa perusöljyä ei moottoriöljystä voi tulla kovin laadukasta.
Perusöljyn ollessa hyvälaatuista voidaan lisäaineilla keskittyä parantamaan ominaisuuksia, jotka ovat tärkeitä käyttökohteessa johon öljyä valmistetaan. Huippulaadukas perusöljy sekä lisäaineet nostavat toisaalta väkisinkin moottoriöljyn hintaa.

Motorex on erikoistunut tarkkaan räätälöityihin tuotteisiin, joissa käytetään aina erittäin hyvälaatuista perusöljyä sekä kehityksen kärjessä kulkevia lisäaineita.

Täyssynteettinen, semisynteettinen, synteettinen, mineraaliöljy...

Kaikki moottoriöljyt voidaan jakaa karkeasti kahteen ryhmään, mineraali ja täyssynteettiset. Tuotteissa mainitut "osasynteettinen" tai "semisynteettinen" tai pelkkä "synteettinen" ovat sekoitus edellä mainituista tyypeistä. Toisaalta sanat "synteettinen" tai "mineraaliöljy" eivät suoraan määrittele voiteluaineen laatua. On täysin mahdollista tehdä erittäin hyvä voiteluaine mineraaliöljynä sekä myös erittäin huono voiteluaine täyssynteettisenä öljynä.

*Täyssynteettisen moottoriöljyn määrittely vaihtelee myös maittain. Japanissa, Saksassa ja Pohjois-Amerikassa on eri kriteerit sille, mitä öljyä saa kutsua täyssynteettiseksi.

Öljyn päätehtävät

Täyttääkseen tehtävänsä öljyltä vaaditaan paljon: tartuntakyky, lämpöstabiilius, vaahtoamattomuus, hapettumissuoja, kerrostumien ja karstottumisen estäminen, yms. Kaikki tämä vieläpä niin, että ominaisuudet saavutetaan kylmänä ja kuumana. Hyvin tehtävänsä täyttävä öljy näkyy niin parempina tehoina kuin polttoainekulutuksen pienenemisenä samalla pitäen moottorin mekaanisesti paremmassa kunnossa,

Viskositeettiluokitus

Moniasteöljyn luokitus ilmoitetaan esim. SAE 10W/40

ensimmäinen luku tässä (10W) kertoo öljyn pumpattavuuden rajalämpötilan kylmänä (W=winter). Mitä pienempi luku, sitä notkeampi öljy on kylmänä. (Esim. 0W pumpattavuuden rajalämpötila on kylmänä -40c, kun taas 15W pumpattavuuden rajalämpötila on -25c)

Jälkimmäinen luku (tässä 40 tai SAE40) kertoo öljyn viskositeetin (juoksevuuden) 100c lämpötilassa. Mitä suurempi luku, sitä paksumpaa öljy on kuumana. Toisin sanoen, 20W/40 ja 0W/40 öljyjen viskositeetti on täysin sama kuumassa moottorissa.

Suosittelemme käyttämään aina pyörä/moottorivalmistajan määrittämää viskositeettia (Pyörän ohjekirjasta). Tyypillisessä tapauksessa voit kuitenkin käyttää esim. 10W/40 sijaan 10W/50 öljyä - pienet vaihtelut eivät normaalisti aiheuta ongelmia. Viskositeetin muuttaminen ei kuitenkaan välttämättä takaa parempaa voitelua. (Toki käyttöolosuhteiden poiketessa valmistajan tarkoittamasta normaalista käytöstä, viskositeettia voidaan tarpeen mukaan muuttaa sopivammaksi niin kylmässä kuin kuumassa päässä.)

Esim. Jos 10W/40 suosituksella olevaan moottoriin vaihdetaan katuajoon öljy 10W/60 voi lopputulos olla seuraava: Suuremman viskositeetin öljy vastustaa moottorin pyörivien osien liikettä aiheuttaen moottoriin ylimääräistä kitkaa. Tästä seurauksena teho laskee ja käyntilämpötila nousee. Lämpötilan noustessa viskositeetti pienenee mutta moottori käy jatkuvasti turhan kuumana. Rauhallisesta maantieajosta tulee rata-ajoa moottorille

MP-öljyjen laatuluokitukset: API, JASO

Moottoripyörävalmistajat käyttävät öljyjen luokituksessa pääsääntöisesti kahta standardia. API ja JASO. Uudet luokitukset näissä, eivät automaattisesti tarkoita parempaa voiteluainetta - tiukempi luokitus tarkoittaa yleensä tiukemmin määritettyä voiteluaineen käytöstä tietyissä olosuhteissa tai koostumuksessa. Monesti uusi luokitus saattaa pakottaa voiteluainevalmistajat tinkimään itse voiteluaineen ominaisuuksista, jotta tiettyyn standardiin päästään. Huolehdi siis voiteluainetta valitessasi että aine täyttää tai ylittää moottorivalmistajan asettamat vaatimukset.

Mikä moottoriöljy moottoripyörääni?

Miksi valitsisit täyssynteettisen moottoriöljyn?

Motorex valmistaa erittäin korkealaatuisia täyssynteettisiä moottoriöljyjä, joiden avulla voidaan parantaa haluttuja ominaisuuksia verrattuna mineraaliöljyihin. Samalla pystytään poistamaan voiteluaineesta suorituskykyä heikentäviä ominaisuuksia.

Motorexin täyssynteettisten moottoriöljyjen suorituskyky on erittäin korkea, koska niiden molekyylirakenne ja tätä kautta ominaisuudet ovat tarkasti määriteltyjä. Kaikkein korkealaatuisin sekä pitkälle jalostetuin mineraaliöljy on kuitenkin aina molekyylirakenteeltaan luonnossa tapahtuneen reaktion lopputulos.

Synteettisellä molekyylirakenteen räätälöinnillä on helppo saada kiistattomia etuja. Vähäinen kitka, hyvä pumpattavuus kylmänä, ei epäpuhtauksia, vakaus suurissa lämpötiloissa sekä pieni haihtuvuus ovat vain pieni raapaisu ominaisuuksiin, joiden ansiosta Motorexin täyssynteettiset moottoriöljyt turvaavat moottoria kaikissa olosuhteissa.

Valitse Motorexin Power Synt valikoimasta, kun haluat parhaan mahdollisen öljyn pyörällesi oli ajo sitten radalla tai maantiellä.

Miksi valitsisit mineraalipohjaisen tai osasynteettisen moottoriöljyn?

Parhaimmilla synteettisilä mp-öljyillä kuten Motorex Top Speed (Tai Boxer moottoreihin Boxer 4T) on valmistustapansa ansiosta saavutettu lähes täyssynteettisten öljyjen ominaisuudet, hinnan jäädessä kuitenkin pienemmäksi. Tämä öljy on järkevä valinta perusmotoristille peruspyörään niin katuajoon kuin satunnaiseen rata-ajoon.

Semisynteettinen Formula 4T on taas hinta-/laatusuhteeltaan loistava perusöljy peruspyöriin. Mineraaliöljypitoisuus (Muista: korkealuokkainen perusöljy) on Formulassa suuri. Muista että hyvälaatuinen semisynteettinen voi voidella paremmin kuin heikompilaatuinen täyssynteettinen öljy.

Uutuutena tarjoamme myös hintahaitarin edullisempaan päähän Motorex 4-Stroke perusöljyn edullista MP-öljyä etsivälle.

Entä mineraaliöljy?

Mineraaliöljy kuten Motorex Legend 4T on tarkoitettu suurikuutioisiin moottoripyöriin, joissa on erillisvoideltu vaihteisto. Tästä syystä se ei sovellu moottoreihin, joissa on märkäkytkin (valtaosa japsipyöristä). Legendin paksu öljykalvo suojaa tehokkaasti suurta moottoria.

Synteettinen vs. Mineraali

Nettifoorumeilla keskustellaan paljon öljyjen eroista. Tämän tästä voidaan lukea kirjotuksia, joissa kerrotaan synteettisen öljyn pilaavan tiivisteitä, vaurioittavan kytkintä tai valuvan ulos pakoputkesta. Tällaiset huolet eivät koske nykyaikaisia laadukkaita synteettisiä öljyjä. Jos kuitenkin haluat niitä vältellä, harkitse Mororexin Formula 4T sarjan öljyjä, joiden mineraaliöljypitoisuus on 70-80%. Synteettisen öljyn pieni pitoisuus riittää kuitenkin parantamaan monia muita ominaisuuksia pelkkään mineraaliöljyyn verrattuna.

Autonöljyä moottoripyörään?

Älä.

Moottoripyörän moottori eroaa auton moottorista usealla tavalla. Lähtökohtaisesti jo litrateho on aivan eri luokkaa ja tämä asettaa voiteluaineille kovat vaatimukset. Lisäksi moottoripyörässä voiteluaine voitelee myös vaihteistoa. Siellä öljyn täytyy selvitä suurista leikkausvoimista ja kuormituksista joita vaihderattaiden voitelu aiheuttaa. Monesti vaihteiston yhteydessä on myös kytkin, jossa moottoriöljy ei saa heikentää märkäkytkimen toimintaa. Moottoripyörän voiteluaineet on suunniteltu nämä seikat huomioiden.

Entä se märkäkytkimen lisäaine?

Itseasiassa autoihin tarkoitetuissa moottoriöljyissä käytetään lisäaineita, jotka vähentävät kitkaa polttoainetalouden parantamiseksi. Nämä lisäaineet ovat myrkkyä moottoripyörän märkäkytkimille. MP-öljyihin valitaan luonnollisesti vain lisäaineistus, joka ei vaaranna märkäkytkimen toimintaa. Laadukkaista MP-öljyistä löytyvässä JASO standardissa myös testataan öljyn soveltuvuus märkäkytkimelle

En tiedä mitä öljyä koneessa on aiemmin käytetty mutta huonoa se on

Suosittelemme siirtymään Motorexin täyssynteettiseen voiteluaineeseen. Motorexin täyssynteettiset puhdistavat moottorin sisukset erittäin tehokkaasti. Moottoriin kerrostunut öljyliete ja karsta lähtevät liikkeelle ja kiertävät öljyn mukana. Moska voi hiljalleen tukkia suodattimen ja/tai kertyä kytkinlevyihin. Tästä syystä suosittelemme tällaisessa tapauksessa puolittamaan öljynvaihtovälin. Näin saat sekä puhdistettua moottorin, että voideltua sen jatkossa paremmin.

En jaksanut lukea koko artikkelia. Kerro nyt vaan mitä öljyä sinne laitetaan

Hae Motorexin Oil-Finder ohjelmasta paras vaihtoehto pyörällesi. Ohjelma on englanninkielinen, se kertoo myös tarvittavan määrän öljyä sekä vaihtovälisuosituksen. Tilaa öljyt sen jälkeen verkkokaupastamme tai hae myymälästä. Toimitamme jopa seuraavaksi päiväksi postilla kotiisi.