Pieni opas kypärän hankintaan

 

Kypärämalli kannattaa valita käyttötarkoituksen mukaan.

Touring- eli matka-ajossa kypärälle on tärkeää istuvuus sekä monipuoliset ominaisuudet. Monet arvostavat alaslaskettavaa aurinkovisiiriä, jonka voi nostaa napista piiloon ajettaessa hämärässä tai tultaessa tunneliin. Myös kypäriin sopivat kypäräpuhelinjärjestelmät ovat monille kaksin tai ryhmässä matkustaville ehdoton lisävaruste. Touring-kuskien suosiossa on ollut jo pitkään kokonaan avattava kypärämalli, jonka leukaosan saa nostettua ylös hitaissa nopeuksissa esim. kaupungissa ajellessa tai vaikka pikaisella kahvitauolla tien varressa.

Osa ajaa mieluummin matkaa umpikypärällä, jossa korostuvat keveys ja hiljaisuus. Myös näiden sisällä on paljon eroja. Perus- umpikypärän saa noin satasella ja komposiittikuorinen premium-malli, jossa sisävuoren muotoiluun, äänitasoihin ja ilmanvaihtoon on käytetty enemmän työtä - maksaaa useita satoja euroja. 

Sekalaiseen ajoon ja kaupunkicruisailuun kypärä kannattaa valita omien mieltymysten mukaan: Useat suosivat avokypärää sen keveyden tai ulkonäön takia. Monet taas haluavat käyttää umpikypärää kaikissa tilanteissa. Toiset käyttävät crossikypärää ajolaseilla sen sopiessa pyörämallin henkeen.

Urheilullisessa ajossa, erityisesti rata-ajossa luonnollinen valinta on umpikypärä. Samalla kannattaa panostaa kevyeen ja hyvin tuuletettuun kypärään. Harkinnan arvoisia lisäominaisuuksia ovat myös valmius Tear-off kalvoille sekä esim. erikokoiset poskipalat istuvuuden hienosäätöä varten. 

Materiaali

Ikuinen muovi/kuitu -kysymys! Unohda vanhat ennakkoluulosi ämpärikypäröistä ja lasikuiduista. 2000-luvulla kypärämarkkinat ovat täyttyneet mitä moninaisimmista vaihtoehdoista suojamateriaalien valmistuksessa. Markkinoilla on erilaisia muovisia kypäriä, hiilikuitua, lasikuitua polykarbonaattia, komposiitti- eli yhdistelmäkuitua jne. Hyvä muovikypärä suojaa paremmin kuin huono lasikuitukypärä. Tämän voimme todentaa riippumattomin testituloksin. Siinä missä kohtuuhintainen "muovikypärä" on saanut esim. S.H.A.R.P testissä neljä tähteä, useat halvimman hintaluokan lasikuitukypärät ovat saaneet yhden tähden.(http://sharp.direct.gov.uk/).

"Hyvä muovikypärä suojaa paremmin kuin huono lasikuitukypärä"

Moottoripyöräkypärät valmistetaan yleensä muoveista, esim. polykarbonaatista tai ABS-muovista. Huippukypärät valmistetaan (pitkälti käsityönä!) erilaisista komposiittikuidusta, joka voi sisältää niin Kevlaria lasikuitua, kuin hiilikuituakin. Joidenkin muovien lujuus on jopa lasikuitua parempi. Komposiittikuitu on taas valmistettu latomalla eri kuitujen mattoja tarkkaan määritellyssä järjestyksessä, jolloin kypärästä saadaan oikeassa suunnassa joustava ja sopivan jäykkä. Kuidun edut ovat sen keveys sekä sen ominaisuus murtua ja sitoa näin liike-energiaa kovassa iskussa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että muovinen "pomppaa" hieman takaisin, jos sen pudottaa kovalle pinnalle siinä missä laadukas kuitukypärä sitoo tuon energian paremmin eikä ponnahda takaisin iskun voimasta. Materiaalivalinnat ovat kypärissä erittäin tärkeitä. Muoveissa on eroa niin hinnan kuin laadunkin osalta. Komposiittikuitu taas on ylivertainen vaihtoehto halvimmille pelkästä lasikuidusta valmistetuille "kuitukypärille".

 

Sisämateriaalina kypäräkuorien alla on yleensä eri tiheyksiin valettu polystyreenivaahto, joka on varsinainen iskuenergiaa imevä huokoinen kerros. Kuorikerros ottaa iskun vastaan ja jakaa sen suuremmalle alueelle, mutta tämä sisäkerros vaimentaa siitä suurimman osan. Koska polystyreeni ("styroksi") ei näy kypärässä ulkopuolelle on kypärän kuntoa erittäin vaikea arvioida silmämääräisesti. Kovan tällin jälkeen tämä kerros saattaa olla jo hajalla vaikka kypärä näyttäisi pintapuolisesti uudelta. Tee siis itsellesi palvelus ja ÄLÄ OSTA KÄYTETTYÄ KYPÄRÄÄ!

Syy miksi ABS- tai polykarbonaattimuovista tai valmistetut kypärät ovat pääsääntöisesti edullisempia, kuin kuitukypärät, johtuu siitä että muovisten kypärien valmistus voidaan automatisoida paljon pidemälle koneita käyttäen. Komposiittikuituiset kypärät tehdään edelleen pitkälti käsityönä ja vaativat huolellista valmistelua. Jokainen työvaihe lisää luonnollisesti hintaa hieman. Markkinoille on tullut etenkin Kiinasta hyvin edullisia kuitukypäriä. Näiden ostajien on syytä selvittää tarkoin kypärän laatu. Pelkästä lasikuidusta valmistemateriaalina ei kannata maksaa..

Kaikki myymämme kypärät ovat (E) hyväksyttyjä tieliikennekäyttöön ja voit olla varma niiden turvallisuudesta ja käyttömukavuudesta. Avattavat kypärämme on tavallisesti myös hyväksytty tuplahyväksynnällä niin avokypäriksi kuin umpikypäriksi. Tämän voit varmista P/J merkinnästä kypärän sisältä.

Uusi ECE22-06 Kypärästandardi

Jo liki 20 vuotta vanha ECE22-05 kypärästandardi sai hiljattain päivityksen. Uudempi standardi tuli voimaan jo muutama vuosi sitten, mutta vuoden 2023 kesäkuuhun saakka valmistajien oli mahdollista tehdä kypäriä vanhalla standardilla. Nyt vuoden 2024 tammikuun jälkeen valmistettavien ja myytävien kypärien täytyy täyttää uudemman ECE22-06 standardin vaatimukset.


Vanhemman standardin mukaisten kypärien käyttö ei ole kiellettyä, mutta niitä ei enää saa valmistaa tai maahantuoda myyntiin.

 

Mikä muuttui?

Uusi standardi lisäsi törmäys- tai iskunvaimennustestille altistettavien kypärän alueiden määrää sekä nopeutta, jolla punnus niihin isketään. Uutena kypäristä arvioidaan myös suoja sellaisia iskuja vastaan, jotka aiheuttavat pään kiertoliikettä onnettomuustilanteessa. Tämän lisäksi kypärän joustavuudelle on asetettu tarkemmat rajat, jota testataan puristamalla kypärää kasaan sivu- ja pituussuunnassa ennalta määritellyllä vakioidulla voimalla.

Testeissä arvioidaan myös näkökentän laajuutta, asettaen alaraja näkökentän leveydelle. Lisäksi visiirin täytyy läpäistä vääristymistä, naarmuuntumista ja valon läpäisyä koskevat testit. Nämä testataan myös aurinkovisiirin osalta.

 

Kypärän kuoren ja iskua vaimentavan osan täytyy myös kestää paremmin lämpöä, kylmää, kosteutta ja UV-altistusta. Iskujen lisäksi kypärä testataan myös hankauskestävyyden osalta sekä kuoren läpäisykestävyyuden osalta. Kypärän täytyy kestää myös testissä kuoreen aiheutettava reikä.
Uuden standardin mukaan kypärien intercom-järjestelmät täytyy testata yhdessä kypärien kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että kypärän kanssa käytettävän kypäräpuhelinjärjestelmän tulisi löytyä valmistajan hyväksyttyjen laitteiden listalta.


Kaikenkaikkiaan standardi nostaa myytävien kypärien turvallisuuden tasoa.

Kaikki Stormilla myytävät kypärät ovat luonnollisesti ajanmukaisen standardin mukaan hyväksyttyjä.

Muut huomioitavat ominaisuudet

 

Kypärässä ja lopulta sen hintalapussa näkyvät myös muut ominaisuudet, jota se sisäänsä kätkee. Mahdollisten mekanismien ja materiaalien lisäksi on huomioitavat myös seuraavat:
Kun mallissa on useampia kuorikokoja, löydät paremmin istuvan, kevyemmän kypärän: Kypärän istuvuuden määrittää kuoren koko ja muoto sekä sisustan koko ja muoto. Laadukkaat kypärävalmistajat tekevät mallia aina useammassa kuorikoossa.


Huurtumaton Pinlock-kalvo tai valmius siihen tuo käyttöaikaa: Visiirin sisäpintaan asennettava ylimääräinen huurteenestokalvo on lyömätön kylmillä keleillä. Osassa kypäriä tämä tulee vakiona.


Tekniset, irrotettavat sisävuoret, jotka ovat helpompia pestä ja mukavampia käyttää vaihtelevissa olosuhteissa: Aivan halvimmissa malleissa sisävuori voi olla karheaa ja helposti rispaantuvaa kangasta eikä sitä saa irrotettua puhdistusta varten.


Tekniset ratkaisut kypärän ilmanvaihdossa ja esim. äänieristyksessä vaativat suunnittelua ja työtä, mutta toimivat merkittävästi paremmin ja hiljaisemmin.

 

Kypäräpuhelimen sopivuus kannattaa myös selvittää jo kypärää ostettaessa. Useissa kypärissä on mallikohtaiselle kypäräpuhelimelle paikka valmiina.

 

Muut huomiot kypärän istuvuudessa: Toiset mallit sopivat paremmin silmälasien käyttäjille. Kun sovitat kypärää kannattaa sovitus tehdä myös lasien kanssa. Osassa malleista on myös erityisesti huomioitu silmälasien käyttäjät - tästä löydät tiedon tuotekuvauksessamme.

 

Ääni vaikuttaa myös oleellisesti kypärän jokapäiväiseen käyttöön. Toisin kuin yleisesti luullaan äänen pääasiallinen lähde ei aina ole ilmastointi tai visiirisauma. Suurin meluun vaikuttava tekijä on tavallisesti kypärän koko. Mikäli korvien kohdalle ja erityisesti alapuolelle jää tilaa, tulee kypärä olemaan meluisa.

Kypärän koon valinta

 

Suurin osa ihmisistä hankkii ensimmäiseksi kypäräksi kooltaan liian suuren vaihtoehdon.Vaikka suurempi koko tuntuu ensituntumalta mukavammalta ja jopa napakalta, täytyy muistaa että hankinnassa ei ole päähine vaan turvavaruste. Liian suuri kypärä ei ole yhtä turvallinen kuin oikean kokoinen. Lisäksi suurempi koko sallii ilman kiertää vapaammin korvien ja kuoren välissä ja tekee kypärästä äänekkäämmän. Sovitusvaiheessa poskipalat saattavat tuntua sopivilta, mutta nämä pääosin vaahtomuovia sisältävät sisustan osat antavat myöten käytössä ja edesauttavat kypärän löystymistä.

Oikean koon määrittäminen

Kypärän koon saat helpoiten selville käymällä kaupassa sovittamassa kypärän. Mikäli tämä ei ole mahdollista tarvitset ainakin mittanauhan (voit tulostaa mittanauhan myös täältä). Mittaa päänympärys kulmakarvatasolla, korvien yläpuolelta leveimmästä kohdasta. Jos tilaat kypärän netin kautta, varmista vielä kotona paketin saatuasi (ennen kuin irrotat tarroja tai lappuja,) että kypärä istuu hyvin. Jos huomaat tilanneesi vääränkokoisen kypärän, voit vielä vaihtaa sen tekemällä asiakaspalautuksen postin kautta 14 vrk:n aikana. Huomaa että tuotteen pitää olla käyttämätön ja alkuperäisessä kunnossa. Päänympärystä vastaavan koon näet allaolevasta taulukosta.

Huom. Meillä kaikilla on erimuotoiset kuupat. päänympärysmitasta huolimatta kypärämerkkienkin välillä voi olla kokoeroja sillä osa merkeistä valmistaa pyöreämpiä muotteja päälle ja osa taas tekee ovaalinmuotoisia muotteja. Tästä syystä kypärä kannattaa sovittaa huolellisesti ennen käyttöönottoa ja vaihtaa oikeankokoiseen mikäli koko tuntuu väärältä.

Kypärän koko Caberg, Suomy, Shoei, Airoh, HJC*, Nolan, Schuberth, Simpson
XXS 51-52 50-51
XS 53-54 52-53
S 55-56 54-55
M 57-58 56-57
L 59-60 58-59
XL 61-62 60-61
XXL 63-64 62-63
XXXL 65-66 64-65

*HJC Rpha ja FG-Jet sarjan kypärissä: [L=58-59 / XL=60-61 / XXL =62-63]