Minkä kypärämallin valitsen?

Kypärämalli kannattaa valita käyttötarkoituksen mukaan.

Touring- eli matka-ajossa kypärälle on tärkeää istuvuus sekä monipuoliset ominaisuudet. Monet arvostavat alaslaskettavaa aurinkovisiiriä, jonka voi nostaa napista piiloon ajettaessa hämärässä tai tultaessa tunneliin. Myös kypäriin sopivat kypäräpuhelinjärjestelmät ovat monille kaksin tai ryhmässä matkustaville ehdoton lisävaruste. Touring-kuskien suosiossa on ollut jo pitkään kokonaan avattava kypärämalli, jonka leukaosan saa nostettua ylös hitaissa nopeuksissa esim. kaupungissa ajellessa tai vaikka pikaisella kahvitauolla tien varressa.



Osa ajaa mieluummin matkaa umpikypärällä, jossa korostuvat keveys ja hiljaisuus. Myös näiden sisällä on paljon eroja. Perus- umpikypärän saa noin satasella ja komposiittikuorinen premium-malli, jossa sisävuoren muotoiluun, äänitasoihin ja ilmanvaihtoon on käytetty enemmän työtä - maksaaa useita satoja euroja. Hieman osviittaa saat kuvasta alla.

touring umpikypärät

Sekalaiseen ajoon ja kaupunkicruisailuun kypärä kannattaa valita omien mieltymysten mukaan: Useat suosivat avokypärää sen keveyden tai ulkonäön takia. Monet taas haluavat käyttää umpikypärää kaikissa tilanteissa. Toiset käyttävät crossikypärää ajolaseilla sen sopiessa pyörämallin henkeen.

Urheilullisessa ajossa, erityisesti rata-ajossa luonnollinen valinta on umpikypärä. Samalla kannattaa panostaa kevyeen ja hyvin tuuletettuun kypärään. Harkinnan arvoisia lisäominaisuuksia ovat myös valmius Tear-off kalvoille sekä esim. erikokoiset poskipalat istuvuuden hienosäätöä varten. Kypäriä urheilulliseen ajoon löydät Suomy, Shoei ja HJC -kypärien valikoimastamme.

touring umpikypärät

Materiaali

Ikuinen muovi/kuitu -kysymys! Unohda vanhat ennakkoluulosi ämpärikypäröistä ja lasikuiduista. 2000-luvulla kypärämarkkinat ovat täyttyneet mitä moninaisimmista vaihtoehdoista suojamateriaalien valmistuksessa. Markkinoilla on erilaisia muovisia kypäriä, hiilikuitua, lasikuitua polykarbonaattia, komposiitti- eli yhdistelmäkuitua jne. Hyvä muovikypärä suojaa paremmin kuin huono lasikuitukypärä. Tämän voimme todentaa riippumattomin testituloksin. Siinä missä kohtuuhintainen "muovikypärä" on saanut esim. S.H.A.R.P testissä neljä tähteä, useat halvimman hintaluokan lasikuitukypärät ovat saaneet yhden tähden.(http://sharp.direct.gov.uk/).

"Hyvä muovikypärä suojaa paremmin kuin huono lasikuitukypärä"

Moottoripyöräkypärät valmistetaan yleensä muoveista, esim. polykarbonaatista tai ABS-muovista. Huippukypärät valmistetaan (pitkälti käsityönä!) erilaisista komposiittikuidusta, joka voi sisältää niin Kevlaria lasikuitua, kuin hiilikuituakin. Joidenkin muovien lujuus on jopa lasikuitua parempi. Komposiittikuitu on taas valmistettu latomalla eri kuitujen mattoja tarkkaan määritellyssä järjestyksessä, jolloin kypärästä saadaan oikeassa suunnassa joustava ja sopivan jäykkä. Kuidun edut ovat sen keveys sekä sen ominaisuus murtua ja sitoa näin liike-energiaa kovassa iskussa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että muovinen "pomppaa" hieman takaisin, jos sen pudottaa kovalle pinnalle siinä missä laadukas kuitukypärä sitoo tuon energian paremmin eikä ponnahda takaisin iskun voimasta. Materiaalivalinnat ovat kypärissä erittäin tärkeitä. Muoveissa on eroa niin hinnan kuin laadunkin osalta. Komposiittikuitu taas on ylivertainen vaihtoehto halvimmille pelkästä lasikuidusta valmistetuille "kuitukypärille".

 

Sisämateriaalina kypäräkuorien alla on yleensä eri tiheyksiin valettu polystyreenivaahto, joka on varsinainen iskuenergiaa imevä huokoinen kerros. Kuorikerros ottaa iskun vastaan ja jakaa sen suuremmalle alueelle, mutta tämä sisäkerros vaimentaa siitä suurimman osan. Koska polystyreeni ("styroksi") ei näy kypärässä ulkopuolelle on kypärän kuntoa erittäin vaikea arvioida silmämääräisesti. Kovan tällin jälkeen tämä kerros saattaa olla jo hajalla vaikka kypärä näyttäisi pintapuolisesti uudelta. Tee siis itsellesi palvelus ja ÄLÄ OSTA KÄYTETTYÄ KYPÄRÄÄ!

Syy miksi ABS- tai polykarbonaattimuovista tai valmistetut kypärät ovat pääsääntöisesti edullisempia, kuin kuitukypärät, johtuu siitä että muovisten kypärien valmistus voidaan automatisoida paljon pidemälle koneita käyttäen. Komposiittikuituiset kypärät tehdään edelleen pitkälti käsityönä ja vaativat huolellista valmistelua. Jokainen työvaihe lisää luonnollisesti hintaa hieman. Markkinoille on tullut etenkin Kiinasta hyvin edullisia kuitukypäriä. Näiden ostajien on syytä selvittää tarkoin kypärän laatu. Pelkästä lasikuidusta valmistemateriaalina ei kannata maksaa..

Kaikki myymämme kypärät ovat (E) hyväksyttyjä tieliikennekäyttöön ja voit olla varma niiden turvallisuudesta ja käyttömukavuudesta. Avattavat kypärämme on tavallisesti myös hyväksytty tuplahyväksynnällä niin avokypäriksi kuin umpikypäriksi. Tämän voit varmista P/J merkinnästä kypärän sisältä.

Kypärän mukavuusominaisuudet

Alla on koottu kypärätyypeille tavallisiä ominaisuuksia. Poikkeuksia on olemassa, mutta taulukosta voit tulkita hieman konstruktioiden eroja mikäli et osaa päättää haluamaasi kypärätyyppiä.

 
Kevyt paino
Laaja näkökenttä
Hyvin ilmastoitu
Kypäräpuhelin saatavilla
Helppo pukea silmälasien kanssa
Paras suojaus
Irrotettavat sisävuoret
Aurinkosuoja saatavilla
Huurtumaton visiiri
Umpikypärä
x
 
x
x
(x)
x
x
x
x
Avattava leukaosa
   
x
x
x
 
x
x
x
Irrotettava leukaosa
x
x
x
x
x
 
x
x
x
Avokypärä
x
x
x
x
x
 
x
x
x
Crossikypärä
x
 
x
   
x
x
(x)
x

 

Kypärän koon valinta

Suurin osa ihmisistä hankkii ensimmäiseksi kypäräksi kooltaan liian suuren vaihtoehdon.Vaikka suurempi koko tuntuu ensituntumalta mukavammalta ja jopa napakalta, täytyy muistaa että hankinnassa ei ole päähine vaan turvavaruste. Liian suuri kypärä ei ole yhtä turvallinen kuin oikean kokoinen. Lisäksi suurempi koko sallii ilman kiertää vapaammin korvien ja kuoren välissä ja tekee kypärästä äänekkäämmän. Sovitusvaiheessa poskipalat saattavat tuntua sopivilta, mutta nämä pääosin vaahtomuovia sisältävät sisustan osat antavat myöten käytössä ja edesauttavat kypärän löystymistä.

Oikean koon määrittäminen

Kypärän koon saat helpoiten selville käymällä kaupassa sovittamassa kypärän. Mikäli tämä ei ole mahdollista tarvitset ainakin mittanauhan (voit tulostaa mittanauhan myös täältä). Mittaa päänympärys kulmakarvatasolla, korvien yläpuolelta leveimmästä kohdasta. Jos tilaat kypärän netin kautta, varmista vielä kotona paketin saatuasi (ennen kuin irrotat tarroja tai lappuja,) että kypärä istuu hyvin. Jos huomaat tilanneesi vääränkokoisen kypärän, voit vielä vaihtaa sen tekemällä asiakaspalautuksen postin kautta 14 vrk:n aikana. Huomaa että tuotteen pitää olla käyttämätön ja alkuperäisessä kunnossa. Päänympärystä vastaavan koon näet allaolevasta taulukosta.

Huom. Meillä kaikilla on erimuotoiset kuupat. päänympärysmitasta huolimatta kypärämerkkienkin välillä voi olla kokoeroja sillä osa merkeistä valmistaa pyöreämpiä muotteja päälle ja osa taas tekee ovaalinmuotoisia muotteja. Tästä syystä kypärä kannattaa sovittaa huolellisesti ennen käyttöönottoa ja vaihtaa oikeankokoiseen mikäli koko tuntuu väärältä.

Kypärän koko Caberg, Suomy, Shoei, Airoh, HJC*, Nolan, Schuberth, Simpson
XXS 51-52 50-51
XS 53-54 52-53
S 55-56 54-55
M 57-58 56-57
L 59-60 58-59
XL 61-62 60-61
XXL 63-64 62-63
XXXL 65-66 64-65
*HJC Rpha ja FG-Jet sarjan kypärissä: [L=58-59 / XL=60-61 / XXL =62-63]

 

Hyvin istuva kypärä

Näin kypärän tulee istua päähän:
Poskipalat saavat puristaa hieman uutena. Ne mukautuvat käyttäjän kasvoihin. Kypärän pitäisi istua tiukasti korvien yläpuolelta myös otsan ja takaraivon kohdalta. Huomaa, että tässä kohtaa pehmusteet kypärän sisällä eivät ole paksut, eivätkä tule antamaan periksi juurikaan käytön aikana. Jos kypärä on liian tiukka ja puristaa liikaa tästä, saattaa se aiheuttaa käyttäjälle epämukavuutta ja jopa liukua ylöspäin päässä (jolloin päälaen päälle jää tyhjää tilaa) käytön aikana. Liian suuri kypärä taas saattaa liukua käytössä alaspäin silmille haitaten näkyvyyttä tai kääntyä ajon aikana väärään asentoon.
Pidä kypärää hetki päässäsi, varmistaen ettei se purista liikaa tai aiheuta särkyä. Kypärän pitää istua jämäkästi, mutta olla mukava.

 

Hyvin istuva kypärä sivulta

Koita vielä seuraavaa: (kuva vasemmmalla) Laita kypärä päähän ja kiinnitä hihna. Koita irrottaa kypärä päästäsi, kuten kuvassa. (Onnettomuustilanteessa kypärillä on tapana pyrkiä liukumaan pois paikoiltaan) Kypärän ei tulisi pyöriä päässä, eikä se saa irrota liu’uttamalla. Jos kypärä lähtee pois päästä näin, tarkista hihnan kireys tai vaihda kypärä toisen kokoiseen.

 

Hyvin istuva kypärä 2

Kokeile vielä heiluttaa kypärää päässäsi. Hyvin istuva ja oikean muotoinen (umpi)kypärä ei saisi liikkua liiemmin. Toki kypärä liikkuu hieman kasvojen ihon joustaessa.

 

Liian iso kypärä

Liian suuri kypärä (kuvassa) liikkuu selvästi päässä kypärää liikuteltaessa. Käytössä kypärä löystyy entisestään poskipalojen mukautuessa ja painuessa kasaan.

 

liian pieni kypärä

Liian pieni kypärä puristaa päätä (ainakin) otsan kohdalta. Kypärä ei laskeudu alas asti ja päälaki ei tällöin ota kiinni kypärän pehmusteisiin sisäpuolelta.

 

väärät koot kypärä

Liian pienessä kypärässä (ylempi kuva) kypärä ei laskeudu alas asti. Myös leuka saattaa jäädä paljaaksi kypärän alaosan alapuolelle.

Liian suuressa kypärässä (kuvassa alla) on liikaa liikkumavaraa. Kun kypärää painetaan edestä päin saattaa leuka tai nenä ottaa helposti kiinni kypärän etuosaan, vaikka tilaa olisi kun kypärä on vapaasti päässä. Paitsi että liika liikkumavara heikentää kypärän turvallisuutta, aiheuttaa se myös matka-ajossa harmia tuulen ja ajoviiman heilutellessa kypärää kuskin päässä.

 

Muut huomiot kypärän istuvuudessa: Toiset mallit sopivat paremmin silmälasien käyttäjille. Kun sovitat kypärää kannattaa sovitus tehdä myös lasien kanssa. Mikäli kypärä on tulossa ympärivuotiseen käyttöön, täytyy siinä olla ehdottomasti pinlock-huurteenestokalvo Kylmissä lämpötiloissa visiiri menee helposti huuruun ilman tällaista tuplavisiiriä.

Kypärän paino on myös käyttömukavuuteen oleellisesti vaikuttava seikka. Mikäli etsit nimenomaan kevyttä kypärää, joka on myös helpoin niskalihaksille löytyvät nämä avo- ja umpikypäristä ja erityisesti komposiittikuituvaihtoehdoista. Avattava kypärä on pääsääntöisesti painavampi kuin normaali umpikypärä mekanismin tuomasta lisäpainosta johtuen. Materiaali vaikuttaa myös hieman kypärän painoon, mutta nykyaikaisilla materiaaleilla ero jää pieneksi esimerkiksi Polykarbonaattikypärien ja kuitukypärien välillä.

Ääni vaikuttaa myös oleellisesti kypärän jokapäiväiseen käyttöön. Toisin kuin yleisesti luullaan äänen pääasiallinen lähde ei aina ole ilmastointi tai visiirisauma. Suurin meluun vaikuttava tekijä on tavallisesti kypärän koko. Mikäli korvien kohdalle ja erityisesti alapuolelle jää tilaa, tulee kypärä olemaan meluisa.

Uskallanko tilata netistä?

Voit tilata kypärän huoletta verkkokaupastamme. Jos huomaat tilanneesi vääränkokoisen kypärän, voit vielä vaihtaa sen tekemällä asiakaspalautuksen postin kautta 14 vrk:n aikana. Huomaa että tuotteen pitää olla käyttämätön ja alkuperäisessä kunnossa. Tästä syystä kypärä täytyy sovittaa ennen kuin otat sen käyttöön. Älä myöskään irrota kypärään liimattuja tarroja tai muita lappusia ennen kuin olet varma päätöksestäsi.