For size guides in english click here

Pieni osto-opas ajovarusteille

Kypärän valinnasta ohjeet tästä linkistä

 

Mitä ominaisuuksia pitää huomioida ja miten ne vaikuttavat vaatteen hintaan?

Miten vaatteen pitää istua päälle, miten määritän oikean koon?

Miten voin olla varma että valitsemani tuote on juuri sopiva?

Varusteen ominaisuudet: Materiaali

Moottoripyörävarusteen pintamateriaalin tulee olla repäisy- ja hankauskestoltaan ensiluokkaista ja lisäksi sen täytyy kestää hyvin sääolosuhteita ja päivittäistä käyttöä. Tärkeää on myös mukavuus ja sen tuoma "passiivinen turvallisuus" sillä kuljettaja toimii paremmin ja skarpimmin, kun huomio ei ole epämukavissa varusteissa ajon akana.


Nahka: Nahan laatu vaikuttaa hintaan. Halvimmat takit ovat mahdollisesti ohuempaa, hyvin todennäköisesti pintavärjättyä nahkaa. Kalliimpien takkien läpivärjäyksen etu on se, että väri ei kärsi toistuvista kastumisista (ja kuivumisista) ja pysyy uuden näköisenä. Laadukkaampien nahkavarusteiden saumat on lisäksi tuplatikattu, jolloin kaatumistilanteessa puhki palava ommel ei ratkea (kun piilosauma pitää takin kasassa). Nahkavarusteita tehdään kuumille keleille perforoituna (rei’itettynä) sekä ilman perforointia. Ajovarusteissa on myös oleellista, että nahkainen vaate on tuplatikattu tärkeistä saumoista, repeytymisen estämiseksi kaatumistilanteessa.

Polyamidit / Nylonit: Yleisnimi synteettiselle materiaalille, josta suurin osa ajovarusteista tehdään. Eri valmistajilla nämä materiaalit ovat erinimisiä ja eritasoisia. Jotkut ovat vahvempia, toiset heikompia. Suuret merkit käyttävät huomattavia määriä rahaa tuotekehittelyyn ja yleisesti ottaen näiden tuotteet ovat kestävämpiä ja parempilaatuisia.

Polyesterikankaat (jälleen vahvuus ilmoitettu esim. 300, 500 jne.) ovat myös kestävä ja vettähylkivä materiaalivaihtoehto. (Itseasiassa tyypillisesti nylonia paremmin vettähylkivä). Materiaalit tuntuvat hieman erilaisilta, nylonit/polyamidi tyypillisesti hieman pehmeämmän tuntuisia, toisaalta polyesteri kuivuu nopeammin ja rypyttyy huonommin.

Cordura: tätä käyttää moni virheellisesti myös yleisnimenä tekstiilivaatteille. Oikea Cordura kangas on siis kuitenkin erittäin kestävää Nylonia, joka kestää poikkeuksellisen hyvin hankausta ja repeämistä. Materiaali itsessään on myös jonkin verran vettä hylkivää.
Cordura sanan jälkeen tuleva luku esim. 500 tai 750 tarkoittaa kankaan vahvuutta ->isompi luku, vahvempi kangas.

Varusteissa esiintyy usein erilaisia tuotenimiä polyamidi/nylon -materiaaleille, kuten Tenax (Spidi) D-stone (Dainese) PWR (Rev’it) Superfabric (Rev’It) jne. Materiaaleja vahvistetaan myös erilaisilla laminaateilla ja käsittelyillä. Näistä saat kattavan kuvan materiaaliwikistämme.

Kevlar: Kevlar on DuPontin tavaramerkki. Käytännössä usein puhutaan myös muista Aramid-kuidulla (jota käytetään mm. luotiliiveissä jne.) -vahvistetuista kankaista. Näiden lujuus vaihtelee kankaan mukaan, mutta ideana on ollut tuoda ”casual” eli vapaa-ajan vaatteisiin Kevlarin myötä parempaa hankauksen kestoa sekä lämmönkestoa. On syytä huomioida, että vaikka Kevlarkangas olisikin hyvin hankausta kestävää, mahdollinen päällikangas saattaa olla esim. puuvillaa ja saattaa revetä/ kulua osaltaan puhki kaatumistilanteessa. Pelkkä kevlar-vahvike kankaassa ei takaa irrotettavan suojan ja vahvempien saumojen tuomaa turvaa. Kaikissa markkinoiden tuotteissa tätä ei ole huomioitu. Tästä syystä suosittelemme aina lähtökohtaisesti asiakkaalle järeämpiä ajovarusteita.

Lisäksi sisävuoren materiaali on halvemmissa takeissa yksinkertaisesti hiostavampaa tekokuitua tai toppakangasta - laadukkaammissa tuotteissa sisäpintana on miellyttävä verkkovuori joka ei hiosta tai tartu ihoon kuumalla ilmalla.  Premium tuotteissa voi lisäksi löytyä teknisempää, esim. lämpöä varastoivaa / tarpeen mukaan haihduttavaa materiaalia tai esim. viilentävää Coolmax-kangasta.

Vedenpitävyys

Kalvojen tehtävä on suojata sateelta ja tuulelta, mutta toisaalta myös varmistaa että takki hengittää, eikä kuumene ja kastu hikoamisen myötä sisältäpäin. Lisäksi suuria eroja on myös siinä onko vedenpitävä kalvo laminoituna heti materiaalin pintaan, pinnan alle vai vasta vuoreen. Kun vedenpitävä kalvo on pintamateriaalissa ei takki pääse muuttumaan märäksi, kylmäksi ja raskaaksi kovemmassakaan sateessa. Sateella näin pysyt paremmin myös lämpimänä ja takki kuivuu hetkessä. Toisaalta, mikäli ajat lähinnä aurinkoisella ilmalla tai harrastat hikisempää adventure ajoa irrotettava kalvo voi olla paras vaihtoehto!

Vedenpitävyyttä mitataan vesipilari-arvolla. Vesipilari -arvo kertoo kuinka korkea vesipilari tarvitaan 10 neliösentin alalle, ennen kuin veden paine pakottaa veden vaatteen läpi. Vesipilari-arvo kertoo siis vedenpaineen määrän, jonka vaate kestää. Mitä suurempi arvo, sen vedenpitävämpi vaate on. Vedenpitävänä voidaan pitää EN343 standardin mukaan 1300mm vesipilarin kestävää vaatetta, mutta, moottoripyöräkäytössä on syytä muistaa seuraava:

Ajovarusteen käyttö ajossa asettaa paljon suuremman vaatimuksen vedenpaineen kestolle kuin monissa vapaa-ajan tuotteissa.

Tätä varten olemme koonneet alle peukalosääntöjä:

Vesipilariarvo Suoja kosteudelta Käyttöalue
< 5,000 mm Ei suojaa sateelta tai heikko suoja sateelta Kevyt sade, ei kovaa vedenpainetta
5,000-8,000 mm Sateenpitävä kevyen paineen alla Kevyt sade, taajamanopeuksissa lyhyillä matkoilla
8,000-15,000 mm Sateen / Vedenkestävä poislukien kovan paineen alla  Kohtalainen sade, lyhyehköt matkat tavallisella sadekelillä
16,000-20,000 mm Sateen / Vedenkestävä kovan paineen alla Raskas sade, kohtalaiset matkat kovissakin nopeuksissa
20,000 mm+ Sateen / Vedenpitävä erittäin kovan paineen alla Raskas sade, pitkillä matkoilla, kovissakin nopeuksissa

Esimerkkeinä: Gore-Texin vesipilariarvo on 28 000mm ja edullisempien takkien Reissa -kalvon vesipilariarvo on 5 000mm. On syytä huomata, että varusteiden saumojen täytyy olla teipatut ja saumojen tulee kestää sama vedenpaine, jotta vaatteen ominaisuudet vastaisivat kalvon ominaisuuksia.

On kuitenkin hyvä huomata, että vedenpitävien kalvojen ero ja suorituskyky ei ole ainoastaan vesipilariarvoissa. Hyvä esimerkki on mm. Gore-Tex, joka on useammassa kerroksesta rakennettu. Gore-Texin vedenpitävä kalvo on suojassa kerrosten välissä. Halvemmat kalvot ovat sellaisia että niiden suorituskyky laskee nopeasti, sillä jokainen liike, hankauma, hiekanjyvät ja lika kuluttaa kalvoa ja sen ominaisuudet heikkenevät nopeasti.

Hengittävyys:

Kalvojen toinen tärkeä tehtävä on sallia lämmön ja kosteuden haihtuminen vaatteen sisältä. Tätä mitataan hengittävyydellä. Edullisemmissa kalvoissa hengittävyys on lähes aina todella huono. Näin takki hiostaa, kerää kosteutta sisäpuolelle ja on tukala. 

Kankaan hengittävyyttä voidaan mitata grammalla / neliömetri /24h. Toisin sanoen, kuinka monta grammaa vesihöyryä pääsee neliömetrin kokoisen kankaan läpi päivässä. Kangas, jonka hengittävyys on 10 000g/m2/24h on hyvin hengittävä, siinä missä kangas jonka hengittävyys on 20 000 g/m2/24h on erittäin hyvin hengittävä. Noin 5 000g/m2/24h on jo Suomen olosuhteissa MP-käytössä hyväksyttävä hengittävyys, olettaen että olosuhteet eivät ole kuumat tai ajo urheilullista.

Materiaalien hengittävyyttä testataan hieman eri tavoin, ja niistä on vaikea löytää sopivaa vertailuarvoa. Lisäksi, vielä enemmän kuin vedenpitävyydessä, lämpötilatekijät vaikuttavat voimakkaasti testiarvoihin ja materiallin käytettävyyteen moottoripyöräilyssä. Monesti myös vesipilari-arvo ja hengittävyys voi mennä käsikädessä. Mitä suurempi hengittävyys sitä pienempi vedenpitävyys. Monella valmitajalla onkin valikoimissaan kalvoja, jotka on suunniteltu kestämään kevyet vesisateet ja pitämään sinut kuivana lyhyillä matkoilla - mutta hengittävät erityisen hyvin ja soveltuvat siksi käytettäväksi myös kuumempina kesäpäivinä.

Suuntaa-antavasti voidaan sanoa että edullisempien Reissa/Hipora -kalvollisten tuotteiden hengittävyys on 5 000 - 10 000g/m2/24h paikkeilla siinä missä Gore-Tex tuotteissa päästään jopa 25 000g/m2/24h lukemiin. Kuumana päivänä tuo ero on valtava. Paras kompromissi on kerrostakki, josta kalvotakin saa poistettua helteillä kokonaan.

Suojat

Varusteisiin liitettäviä suojia on tarjolla valtavasti. Niiden kyvyt vastaanottaa liike-energiaa tai kestää aikaa ja lämpötilaeroja vaihtelee. Edullisemmat suojat kovettuvat herkemmin (eli menettävät elastisuuden ja näin kyvyn suojata), ovat umpinaisia ja hiostavia sekä painavat. Valtaosa Suomessa myytävistä suojista täyttää CE-standardin mukaiset vaatimukset iskunvaimennukselle. Selkäsuojalle on oma standardi, jossa on kaksi tasoa:Level 1 ja Level 2. Näistä Level 2 on tehokkaammin iskua vaimentava. CE-standardi on kuitenkin minimitaso ja (poislukien erottelu selkäsuojan Level1/Level2 erottelun välillä) se ei kerro suojan paremmuudesta suhteessa muihin vastaaviin. Suojan tarkoista ominaisuuksista löytyy yleensä vertailuarvoa valmistajan sivuilta.

Pääasiassa suojat jakaantuvat pehmeisiin ja koviin. Pehmeissä suojissa on tyypillisesti vaihtoehtoina vaahtomuoviset tai viskoelastiset suojat. Kovissa suojissa on tyypillistä kovamuovinen ulkokuori ja vaahtomuovinen sisus. Myös Metallisia inserttejä käytetään paljon. Pehmeiden suojien eduksi voi katsoa yleensä niiden muovautuvuuden ajossa, joskiun tietyissä vaatteissa kovat suojat ovat aivan yhtä mukavat, mutta tarjoavat paremman iskunvaimennuksen. Viskoelastiset suojat jäävät johonkin näiden välille ja käyttäytyvät hitaassa liikkeessä kuten pehmeät suojat, mutta iskun vaikutuksesta materiaali lukkiutuu asentoonsa, ja jakaa iskuvoimaa tehokkaasti.

On hyvin tavallista että selkäsuoja ei kuulu ajotakkiin, tai selkäsuojan tilalla on pehmike. Paras vaihtoehto asiakkaalle on usein erikseen puettava selkäsuoja joka kattaa suuremman osan selästä kuin takin sisään mahtuva. Takin sisään mahtuva on joidenkin mielestä käytännöllisempi ja siinä mielessä turvallinen vaihtoehto, että se tulee puettua joka kerta kuin takkikin.

Suojien hintavaikutus ajovarusteeseen tulee suoraan niiden tuomasta lisäkulusta: Tekniset viskoelastiset suojat ovat kalliimpia valmistaa kuin normaali vaahtomuovi, alumiiniset hartiasuojat vaativat enemmän työtä takin valmistusvaiheessa kuin sisäpuoliset kovat muovisuojat ja saattavat siksi nostaa takin hintaa. Esim. Nahkapuvuissa metallivahvisteisilla suojilla on iskun vaimennuksen lisäksi kitkaa vähentävä vaikutus, joka on hyödyllinen esim, radalla liu'uttaessa ja saattaa vähentää kehoon kohdistuvaa kiertorasitusta. Erot eivät siis ole välttämättä vain kosmeettisia, vaan toiminnallisia

Nykyään saatavilla on nyt myös rintasuojia, josta on hiljattain kirjoitettu myöslehdissä. Rintasuoja olisi voinut ehkäistä useita vakavia tapaturmia ja myös sitä kannattaa AINA harkita takkiin, jossa sille on paikka. KS. Iltalehden artikkeli.

Lyhyesti voidaan todeta, että kalliimmissa takeissa on vahvemmat/hengittävämmät/kevyemmät materiaalit, vahvemmat saumat sekä yleisesti ottaen käytetty vaatteen osasta riippuen parempaa materiaalia: vahvaa vaarakohtiin, stretchiä taipeisiin, kevyttä/hengittävää kainaloihin jne. Yksi suoraan hintaan vaikuttava seikka on saumojen määrä, ts. kuinka monesta palasta takki on tehty. Mitä parempaa istuvuutta takilta haetaan, sitä enemmän leikkauksia ja saumoja takki tavallisesti vaatii. Tämä taasen tuo mukanaan enemmän käsityövaiheita niin saumojen, kalvojen kuin suojien yhdistämisen osalta. Myös muut tekniset ratkaisut, kuten suojat tai heijastimet vaikuttavat hintaan. Takin valmisukseen upotetut lisäunnit -tavalla tai toisella -näkyvät lopulta hieman kalliimpana hintana, mutta niillä on suora vaikutus takin käyttömukavuuteen ja laatuun.

Muut ominaisuudet, joilla vaikutusta hintaan:
Tasku selkäsuojalle
Vetoketju housuille (ei jää selkä paljaaksi ajossa / kaatuessa)
Tuuletusläpät (erittäin käytännölliset kuumalla)
Irrotettava sadevuori (erittäin käytännöllinen kuumalla)
Säätömahdollisuudet, joilla säädetään takin istuvuutta lämpövuorta irrotettaessa / laitettaessa paikalleen.
Heijastimet

Esimerkkivertailu, Ajotakki - materiaalit ja detailit:

Rukka Realer (linjaston lippulaiva tekstiilipuolelle) 1249€

RPM Tacisport (Linjaston edullisin takki) 99€

Tutustu kattavaan Wikiimme eri materiaaleista tällä sivulla

 

Miten vaatteen pitää istua päälle, miten määritän oikean koon?

Linkit tuotteiden mittataulukoihin löydät sivun alareunasta tai kyseisen tuotteen sivulta. Lisäksi haluamme antaa muutaman vinkin oikean koon varmistamiseen kun tuote on käsissäsi.

Oikean koon ja mallin valintaa vaikuttaa myös aina ajoasento ja pyörä. Katteettomalla sporttisella pyörällä on huomattavasti tärkeämpää että takki istuu napakasti rinnasta (seistessä se saa jopa hieman kiristää) - näin ajossa rintaan ei synny ylimääriästä "säkkiä". Lisäksi housujamme on useasta mallista saatavilla jopa kolmella eri lahkeen pituudella, näin voidaan varmistaa että housut istuvat oikein ja suojat ovat siellä missä pitää. HUomattavaa housuja sovitellessa on kuitenkin se, että seistessä ja ilman kenkiä sovitellessa lahje saisi olla mieluusti hieman ylipitkä kun vajaa. Pyörän päälle hypätessä housu nousee usein haaroista korkeammalle sekä polvenkoukistuessa suoja istuu oikealle kohdalle ja lahje nousee. 
Tässä vielä lyhyt opas oikean koon varmistamiseen kun tuote on käsissäsi.

 

Hyvin istuva ajotakkiHyvin istuva napakka ajotakki:
Mallimme kuvassa käyttää normaalisti koon 50-52 takkeja. Sopiva ajotakki löytyi tässä tapauksessa kuitenkin koosta 48. Pusakkamallinen ajotakki on edestä lyhyt, jolloin ajoasennossa syliin ei laskostu metritolkulla kangasta/nahkaa. Hihojen täytyy olla tiukat, jotta suojat pysyvät paikallaan vaikka pyörä lähtisi alta. Napakasti istuva ajotakki sallii silti normaalit liikeradat eikä purista tai ahdista ajoasennossa. Hihat ovat tarpeeksi pitkät, tuleehan käsiin vielä varrelliset käsineet. Hihan liiallisesta pituudesta ei ole ajossa mitään hyötyä.

Nahkaiset varusteet ovat varsinkin uutena jäykkiä, mutta pehmenevät käytössä. Nahanhoitorasvalla voi edesauttaa varusteen pehmenemistä ja mukautumista omaan vartaloon.

On hyvin tavallista, että 1-osaisen nahkapuvun pukemiseen tarvitaan kaveria avuksi. Puvut ovat leikattu vielä voimakkaammin ajoasentoa varten, eikä suorassa seisominen varsinkaan uuden jäykän puvun kanssa ole yhtä helppoa kuin vapaa-ajan vaatteissa. Ajoasennossa puku tuntuu kuitenkin (totuttelun jälkeen) mukavalta ja turvalliselta suojien istuessa jämäkästi paikallaan.

Samat säännöt pätevät housuihin.

 

Huonosti istuva ajotakkiLiian löysä ajotakki: Mallimme on kiskaissut päälleen mukavanoloisen koon 54 ajotakin. Vaikka tuntuma on lähempänä normaalia vapaa-ajan löysää takkia tuo liian suuri koko mukanaan ilmeisiä ongelmia:

Kovassa ajossa takki muodostaa selkäpuolelle pussin ja lepattaa ilmavirrassa.

Suojat pääsevät onnettomuustilanteessa muljahtamaan pois tarkoituksenmukaiselta paikaltaan, eivätkä suojaa käyttäjää yhtä hyvin kuin on suunniteltu.

Kuumalla kelillä pois jätettävä lämpövuori korostaa takin löysyyttä, kylmällä kelillä takin sisään pääsevä ilmavirta viilentää takkia entisestään.

 

Huonosti istuvat suojatTakin suojaavuus riippuu myös suojien istuvuudesta. Löysässä takissa myös hihoissa olevat suojat pääsevät liikkumaan liiaksi. Onnettomuustilanteessa suoja auttaa vain, jos se on oikealla kohdallaan. Varmista sovitettaessa, että suojat osuvat niveliesi kohdalle eivätkä pääse liikkumaan liiaksi. Säädöt hihoissa auttavat pitämään suojan oikealla kohdalla vaikka takin alla olisi toisinaan villapaita ja toisinaan t-paita.

 

Miten voin olla varma että valitsemani tuote on juuri sopiva?

Verkkokaupasta tilatuilla tuotteillamme on 14 päivän maksuton palautusoikeus. Voit siis huoletta tilata tuotteen parhaan arviosi mukaan ja palauttaa / vaihtaa mikäli koko meni vikaan. Alla olevista linkeistä (tai tuotteen sivulta) löydät valmistajakohtaisen kokotaulukon, jonka perusteella voit tilata mahdollisimman sopivan vaihtoehdon. Myymälässä luonnollisesti myyjämme auttavat oikean koon valinnassa.

Kun olet valinnut sinua kiinnostavat takki- tai housumallit, ota käteen mittanauha (tai tulosta tästä) ja etsi näistä kokotaulukoista sinulle sopivat koot (huom. koot vaihtelevat hieman merkeittäin).

 

 

Yleiset mittausohjeet:

Pituus: mittaa pituutesi ilman kenkiä seisten esim. seinää vasten.

Rinnanympärys: mittaa rinnanympärys kainaloiden alta, rinnan leveimmältä kohdalta

Vyötärönympärys: mittaa vyötärönympärys vyötärön kohdalta.

Lantionympärys: mittaa lantionympärys housujen päältä lantion leveimmältä kohdalta

Lahkeen sisäpituus: mittaa pituus jalan sisäsivulta jalkapohjasta haarakiilaan.

Lahkeen ulkopituus: mittaa jalan ulkosivulta vyötäröstä (ei siis lantiosta) jalkapohjaan.