Osa 1. kypÄrÄnvalinta Osa 5. Öljynvaihto
Osa 2. ajovarusteet Osa 6. jarrut
Osa 3. turvallisuus Osa 7. ketjut ja rattaat
Osa 4. renkaat Osa 8. LÄHDÖSSÄ REISSUUN?
ajoVarusteisiin liitettäviä suojia on tarjolla valtavasti
Pääasiassa suojat jakaantuvat pehmeisiin ja koviin. Pehmeissä suojissa on tyypillisesti vaihtoehtoina vaahtomuoviset tai viskoelastiset suojat. Kovissa suojissa on tyypillistä kovamuovinen ulkokuori ja vaahtomuovinen sisus. Myös Metallisia inserttejä käytetään paljon. Pehmeiden suojien eduksi voi katsoa yleensä niiden muovautuvuuden ajossa, joskiun tietyissä vaatteissa kovat suojat ovat aivan yhtä mukavat, mutta tarjoavat paremman iskunvaimennuksen. Viskoelastiset suojat jäävät johonkin näiden välille ja käyttäytyvät hitaassa liikkeessä kuten pehmeät suojat, mutta iskun vaikutuksesta materiaali "kovettuu" tai pikemminkin lukkiutuu asentoonsa, ja jakaa iskuvoimaa kovan suojan tavoin.

On hyvin tavallista että selkäsuoja ei kuulu ajotakkiin, tai selkäsuojan tilalla on pehmike. Paras vaihtoehto asiakkaalle on usein erikseen puettava selkäsuoja joka kattaa suuremman osan selästä kuin takin sisään mahtuva. Takin sisään mahtuva on joidenkin mielestä käytännöllisempi ja siinä mielessä turvallinen vaihtoehto, että se tulee puettua joka kerta kuin takkikin.

Suojien hintavaikutus ajovarusteeseen tulee suoraan niiden tuomasta lisäkulusta: Tekniset viskoelastiset suojat ovat kalliimpia valmistaa kuin normaali vaahtomuovi, alumiiniset hartiasuojat vaativat enemmän työtä takin valmistusvaiheessa kuin sisäpuoliset kovat muovisuojat ja saattavat siksi nostaa takin hintaa. Esim. Nahkapuvuissa metallivahvisteisilla suojilla on iskun vaimennuksen lisäksi kitkaa vähentävä vaikutus, joka on hyödyllinen esim, radalla liu'uttaessa ja saattaa vähentää kehoon kohdistuvaa kiertorasitusta. Erot eivät siis ole välttämättä vain kosmeettisia, vaan toiminnallisia Nykyään saatavilla on nyt myös rintasuojia, josta on hiljattain kirjoitettu myöslehdissä. Rintasuoja olisi voinut ehkäistä useita vakavia tapaturmia ja myös sitä kannattaa AINA harkita takkiin, jossa sille on paikka.
selkÄsuojat
Selkäsuoja on motoristin toiseksi tärkein suojavaruste. Selkäsuoja on pelastanut jo monen monta motoristia pahemmilta vammoilta. Ajotakkien mukana tavallisesti tuleva selkäpehmike suojaa onnettomuustilanteessa mutta samaan taskuun laitettava kova selkäsuoja tai viskoelastinen pehmeä suoja antaa huomattavan lisäsuojan. Vielä paremman suojan saat käyttämällä kokopitkää kovaa suojaa kuten Spidi Back Warrior Evo tai Alpinestars Nucleon KR-2.

Hyvän ja laadukkaan selkäsuojan kanssa ei tarvitse tinkiä ajoturvallisuudesta eikä mukavuudesta. Edulliset selkäsuojat ovat usein selkää vasten hengittämättömiä ja sitä kautta epämukavia ja hiostavia.

Selkäsuojat jaetaan CE direktiivin mukaisesti Level1 ja Level 2 suojiin, joista jälkimmäinen antaa paremman suojan kovia iskuja vastaan. Selkäsuoja maksaa kertainvestointina murto-osan prätkäsi vuosivakuutuksesta mutta antaa sinulle vuosiksi lisäsuojaa poikkeustilanteen varalta. Selkäsuojan suojaustaso (Level1/Level2) selviää yleensä tuotteen tiedoista.
Vapaa-valintaiset vakuutukset
Mitä muuta voin tehdä parantaakseni ajoturvallisuutta varusteilla?

Markkinat ovat synnyttäneet tarpeeseen monipuolisesti uusia varusteita. Vapaa-ajan vaatteiden ja ajovarusteiden välimaastoon on tullut monenlaista ajopaitaa ajohousua ja lenkkaria. Vaativaan ajoon on tarjolla Airbag-liivejä, jotka täyttyvät ilmalla kuljettajan lentäessä pyörän selästä. Huonon kelin näkyvyyttä parantamaan on saatavilla erilaisia huomiotuotteita niin perinteisistä huoioliiveistä kypärävaloihin kuin heijastinhihoihin.

Tärkeä ajatus varusteiden hankinnan taustalle on tämä: Kun kuskilla on mukava olla varusteissaan eikä kypärä paina tai kenkä purista – kyky keskittyä liikenteeseen ja nauttia ajamisesta on parempi!
nÄihin tuotteisiin kannattaa tutustua!
tilaukset kätevästi verkkokaupastamme!