Osa 1. kypÄrÄnvalinta Osa 5. Öljynvaihto
Osa 2. ajovarusteet Osa 6. jarrut
Osa 3. turvallisuus Osa 7. ketjut ja rattaat
Osa 4. renkaat Osa 8. LÄHDÖSSÄ REISSUUN?
KUINKA VALITa ITSELLe PARHAITEN SOPIVAT RENKAAT?
Ajat sitten sportilla, customilla, adventurella tai mopolla, tarvitset renkaat. Riippumatta siitä oletko aloittelija tai kokenut motoristi oikeiden renkaiden valinta voi välillä tuottaa vaikeuksia. Mikä on oikea rengas omaan ajotapaani? Millaiset rengaspaineet tulisi olla? Millainen kulutuspinnankuviointi? Mikä on minimi kulutuspinnan uran syvyys?

Renkaan on oltava oikean kokoinen sinun moottoripyörällesi, suunniteltu oikeille nopeuksille ja renkaalla oltava oikea kuormitusluokka. Moottoripyörän renkailla on erittäin suuri vaikutus pyörän ajo-ominaisuuksiin sekä turvallisuuteen. Tämän vuoksi on tärkeää aina muistaa noudattaa moottoripyörävalmistajan suosituksia rengaskoosta, rakenteesta ja suorituskykyluokista.

Kestävyys, suorituskyky, toimivuus eri sääolosuhteissa, teiden kunto ja pintamateriaali sekä mukana kulkevat matkatavarat tulisi ottaa huomioon renkaita valittaessa. Valitettavasti ei ole yhtä ja oikeaa kaikkiin käyttöolosuhteisiin sopivaa rengasta, mutta renkaissa käytetyt teknologiat ovat edistyneet todella pitkälle viimeisten vuosien aikana. Rengasvalmistajat ovat tehneet isoja harppauksia suorituskyvyssä jokaisessa rengassegmentissä. Näin on esimerkiksi onnistuttu saamaan hypersport luokan renkaisiin entistä enemmän kulutuskestävyyttä sekä taas touring renkaisiin enemmän pitoa sekä myös parempia ominaisuuksia kaarreajoon. Voit luottaa nykyrenkaiden hyvään märkä- ja kuivapitoon, sekä samaan aikaan myös pidempään renkaiden elinikään.
moottoripyÖrÄn rengastyypit
Tyypillisesti renkaat jaetaan käyttötarkoituksen mukaan, koon mukaan ja nopeusluokan mukaan.

Jaottelu käyttötarkoituksen mukaan, eli minkälaisella pyörällä ajat ja minkälaista ajoa. Rakentelijat ovat oma kategoriansa ja silloin tämäkään jaottelu ei ehkä pidä paikkaansa

- Touring
- Sport
- Custom
- Rata
- Enduro
- Motocross

Touring renkaat, tai Sport Touring renkaat ovat matka-ajoon tarkoitettuja hyviä perusrenkaita. Niillä on tyypillisesti hyvä kulutuskestävyys, mikä aikaansaadaan runsaalla kulutuspinnalla ja hieman kovemmalla kumiseoksella. Joillain valmistajilla on malleja, missä keskellä on kovempaa seosta ja reunoilla pehmeämpää kaarreajoa varten. Tyypillisesti kova seos kestää ja pehmeä pitää.

Sport renkaat sopivat sekä kadulle, että radalle. Ne ovat pehmeämpää ja nopeasti kuluvampaa kumiseosta, millä haetaan erinomaista pitoa. Rengas myös lämpeää nopeasti, mikä on edellytys hyvään pitoon. Tämän luokan renkaista löytyy malleja myös erittäin nopeaan ajoon.

Ratarenkaat ovat nimensä mukaisesti ratakäyttöön. Osa tämän luokan renkaista soveltuu myös liikennekäyttöön. Tuupillisesti ratarenkaista löytyy eri kovuuksia ja usein renkaat ovat sileitä slickejä. Sadekelin ratarenkaissa on toki uritus. Näiden renkaiden ominaisuudet tulevat esiin vasta kun käyttölämpötila on saavutettu ja siksi ne lämpeävät nopeasti ja lämmitetään ennen ajosuoritteita.

Custom pyöriin valitaan usein profiililtaan muhkeammat renkaat. Isot ja painavat pyörät myös edellyttävät renkailta suurta kestävyyttä. Näiden renkaiden kumiseokset ja kulutuspinnat on mitoitettu kestämään. Ajo- ja kaarreominaisuudet eivät ole silloin keskeisin argumentti.

Enduroluokka on suosittu ja erityisesti matkaendurot ovat kasvattaneet osuuttaan. Enduroiden renkaat ovat karkeakuvioisia maastoon tarkoitettuja. Matkaenduroissa taas haetaan kompromissia tiellä ajon ja maastoajon välille. Hiekkatiellä on nautinto ajaa kun rengastus on tähän sopiva ja toisaalta asfalttirengas on hiekkatiellä vaarallinen.

Motocrossrenkaat
ovat pääosin kisakäyttöön suunniteltuja. Näillä karkeilla nappularenkailla mennään kovaa pehmeillä alustoilla. Ajaminen julkisilla kovilla tienpinnoilla on sekä meluisaa, että usein laitonta. Nappularenkaiden nastoitus on mahdollista.
MIKÄ OIKEASTI MERKITSEE KULUTUSPINTAKUVIOISSA?
Maantiekäyttöön tarkoitetuilla renkailla tehokas vedenpoistaminen sekä renkaan nopea optimilämpöön pääsy ovat luonnollisesti ovat tärkeitä. Adventure, enduro, motocross tyyppisillä renkailla, pito irtonaisella pinnalla on tärkeää, mutta myös kestävyys sekä hyvä itsepuhdistuminen ovat tärkeitä ominaisuuksia.
MIKSI UUDET RENKAAT OVAT LIUKKAAT?
Renkaan valmistuksen viimeinen prosessi on paistaminen – renkaan runko sisältäen kaikki materiaalit tyypillisesti laitetaan todella kuumaan muottiin ja paistetaan kovassa paineessa n. 30 minuuttia. Helpottaakseen renkaan irrotusta laitetaan ennen paistamista muottiin kemikaalia, joka estää renkaan tarttumista muotin pintaan. Ohut kerros kemikaalia jää valmiin renkaan pintaan paiston jälkeen, joka tekee uudesta renkaasta hetkellisesti liukkaamman.

Uusi rengas on aina huomattavasti erilainen kuin vanha renkaasi, joten suosittelemme ajamista varovaisesti ja aluksi hitaasti nopeutta nostaen sekä kääntymiskulman lisäämistä pikkuhiljaa.
MIKÄ ON MINIMI KULUTUSPINNANKUVIOINNIN URIEN SYVYYS?
Moottoripyörän renkaissa on lakisäätäinen kulutuspinnan raja 1,0mm. Rengasvalmistajat suosittelevat kuitenkin turvallisuussyistä vaihtamaan renkaat viimeistään 2,0mm kulutuspinnalla.

Muistathan että renkaan kulutuspinnan viimeiset millit kuluvat huomattavasti nopeammin kuin ensimmäiset. Tämän vuoksi jos vähänkään epäilyttää renkaat ennen reissua, kannattaa ne vaihtaa hyvissä ajoin ennen matkaa. Näin lomapäiviä ei tarvitse käyttää jännittäen renkaan kestoa tai rengasliikkeitä etsiskellen.
RENKAIDEN ILMANPAINE?
Renkaan kulutuspinnan lisäksi on syytä varmistaa rengaspaineet sekä ennen reissua että myös reissussa. Varsinkin pitkään suuremmilla nopeuksilla ajaessa kannattaa rengaspaineita tarkistaa ennen seuraavaa ajopäivään starttaamista. Kovemmissa nopeuksissa keskipakoisvoima saattaa työntää venttiilinsielun auki laskien huomaamatta rengaspainetta. Moottoripyörävalmistajan suosituspaineet renkaille asetetaan kylmiin renkaisiin. Tässä on helppo muistaa 2/2 sääntö. Rengas on kylmä kun edellisestä ajosta on kulunut 2 tuntia, tai jos ajo on hiljaista taajama-ajoa alle kaksi kilometriä.
MIKÄ TEKEE HYVÄN RENKAAN ERI OLOSUHTEISIIN?
Kelvollisen moottoripyörän renkaan suunnittelussa kaikista tärkeintä on rakenne, kumiseos sekä kulutuspintakuvio. Kehitys käytettyjen materiaalien kohdalla on edennyt huomattavasti, valmistajilla on useita vaihtoehtoja niin rakenteeseen kuin kumiseokseenkin. Ajattelumallia, että kova rengasseos suurempiin kilometrilukemiin ja pehmeä parempaan pitoon on muokattu erilaisilla teknologioilla, jotka saavat kulutuspinnan ja renkaan rungon käyttäytymään optimaalisesti eri tilanteissa. Kehittyneet valmistus- ja mallinnusmenetelmät ovat mahdollistaneet myös pintakuvioinnin optimoinnin vedenpoistoa, pitoa ja renkaan nopeaa lämpenemistä parantaen.
Miten toimii Terra-S Motokit?
tilaukset kätevästi verkkokaupastamme!