Parhaat vinkit moottoripyörävarusteiden hankintaan!
Moottoripyörävarusteelta vaaditaan enemmän kuin vapaa-ajan vaatteelta. Vaihtoehtoja on kuitenkin valtavasti – valitettavan kehnoista maailman parhaimpiin. Kokosimme pienen oppaan ajovarustehankintoja harkitsevalle.

Ota ilmaiset vinkkimme talteen alla olevasta materiaalista, jonka olemme keränneet sinua varten.

Mitä ominaisuuksia pitää huomioida ja miten ne vaikuttavat vaatteen hintaan?
Miten vaatteen pitää istua päälle, miten määritän oikean koon?
Miten voin olla varma että valitsemani tuote on juuri sopiva?

Yllä oleviin kysymyksiin löydät vastaukset myös aiemmasta "Pieni osto-opas ajovarusteille" -sivulta

Alta löydät lisäksi ison kansan informaatiota ja vinkkejä ajovarusteiden ostoon.
Pääasiat kypäristä!
Kypärät voidaan jakaa avokypäriin, umpikypäriin ja avattaviin- tai monitoimikypäriin. Avokypärä tarjoaa keveän ja viileän vaihtoehdon, umpikypärän ollessa vastaavasti turvallisin. Avattava kypärä tarjoaa enemmän käyttömukavuutta, mutta tuo mukanaan hieman lisää painoa.

Avattavan kypärän ostajan kannattaa varmistaa, että kypärä täyttää sekä avo- että umpikypärän vaatimukset (kuten kaikki avattavamme). Kaikissa kypärämalleissa on syytä huomioida turvallisuuteen vaikuttavat muutkin seikat, kuten materiaali ja istuvuus.

Kypärien materiaali on tärkeä valintakriteeri, mutta silmämääräisesti vaikea arvioida: Sekä muovisissa, että kuitukypärissä on tarjolla hyviä ja huonoja vaihtoehtoja. Paremmat muovikypärät voittavat huonot kuitukypärät vertailuissa selvästi.

Materiaalia on ulkoisesti vaikea arvioida, mutta hinta toimii hyvänä indikaattorina. Aivan halvimmat kypärät on lähes aina valmistettu ABS-muovista, jonka ominaisuudet ovat heikommat kuin esim. polykarbonaatissa.

Vastaavasti kuiduissa komposiittivalmisteinen kypärä on monesti tavallista lasikuitukypärää vahvempi vaihtoehto. Myös takuu kertoo valmistajan luottamuksesta kypärän kestoon. 
Kypärässä on erittäin tärkeää myös hyvä istuvuus. Jos et ole varma miten kypärän tulisi istua, myyjämme auttavat mielellään löytävän sopivan vaihtoehdon. Kypärien muotit eroavat hieman toisistaan, joten yhden merkin M-koko ei välttämättä ole yhtä istuva päähän kuin toisen merkin L-koko. Sovittaminen on siis erittäin tärkeää, teitpä ostoksen sitten myymälässä tai verkkokaupassa (tarjoamme verkkokaupassa (14 päivän palautusoikeuden).

Lue lisää kypärien materiaaleista täältä.

Minkä kypärämallin valitsen?

Valikoimassamme on satakunta eri vaihtoehtoa ja tarjolla on useita malleja niin avattavista, avo- kuin umpikypäristä. Kaikkein seikkaperäisimmän vastauksen kysymykseen löydät "Kypärän osto-oppaasta".

Lisäksi lähes kaikki kypärämme voi viimeistellä kypäräpuhelinjärjestelmällä, joka tekee matkan taittamisesta mieluisampaa, tarjoten vaihtoehdot navigaattorin tai musiikinkuunteluun, puhelujen soittamiseen ja matkustajan kanssa keskusteluun ilman huutamista.

Tutustu kypäräpuhelimiin täältä.
 
 
selkäsuojat
Selkäsuoja on motoristin toiseksi tärkein suojavaruste. Selkäsuoja on pelastanut jo monen monta motoristia pahemmilta vammoilta. Ajotakkien mukana tavallisesti tuleva selkäpehmike suojaa onnettomuustilanteessa mutta samaan taskuun laitettava kova selkäsuoja tai viskoelastinen pehmeä suoja antaa huomattavan lisäsuojan. Vielä paremman suojan saat käyttämällä kokopitkää kovaa suojaa kuten Spidi Back Warrior Evo tai Alpinestars Nucleon KR-2.

Hyvän ja laadukkaan selkäsuojan kanssa ei tarvitse tinkiä ajoturvallisuudesta eikä mukavuudesta. Edulliset selkäsuojat ovat usein selkää vasten hengittämättömiä ja sitä kautta epämukavia ja hiostavia.

Selkäsuojat jaetaan CE direktiivin mukaisesti Level1 ja Level 2 suojiin, joista jälkimmäinen antaa paremman suojan kovia iskuja vastaan. Selkäsuoja maksaa kertainvestointina murto-osan prätkäsi vuosivakuutuksesta mutta antaa sinulle vuosiksi lisäsuojaa poikkeustilanteen varalta. Selkäsuojan suojaustaso (Level1/Level2) selviää yleensä tuotteen tiedoista.
 
materiaalien erot ajoasussa?
Mikäli olet ostamassa ensimmäistä ajoasuasi, saatat pohtia nahkaisten ja tekstiilisten vaatteiden välillä. Molemmat vaihtoehdot ovat hyviä, mistä kertoo myös niiden melko tasainen jakauma harrastajien parissa.

Tekstiilivaatteet tarjoavat usein vedenpitävän kalvon, joka voi olla irrotetttavakin ja ovat näin monesti monikäyttöisempiä. Nahkatakin päälle saa toki sadetakin, joten katoksen alle ei tarvi jäädä ruikuttamaan tyylisuunnan takia. Hyvin hoidettu nahkatakki pitää lisäksi kohtalaisesti kevyttä sadettakin.

Tärkeimmät vinkit ajotakin ostossa liittyvät jälleen muutamiin laatuindikaattoreihin: Aivan halvimmat takit ovat harmillisen usein valmistettu riittämättömän kestävistä materiaaleista mp-käyttöön. Mp-takin tai housujen tulisi erottua vapaa-ajan vaatteista niin hankauksenkestoltaan kuin rakenteelliselta suojaltaan. Turvatikkaukset, jossa saumaan ommellaan ylimääräinen tikkaus estämään repeämistä lisäävät työvaiheita takin valmistuksessa ja näkyvät lopulta hinnassa. Vastaavasti lujempi Corduraneulos tai laadukas nahka sekä vahvemmat langat, joita ei ulkoilutakissa tarvita tekevät jälleen pienen lisänsä myyntihintaan, eikä näistä kannata tinkiä.

Hyvän perustakin voi saada jo alle kahdensadan. Tästä ylöspäin päästään paremmin hengittäviin kalvoihin, laadukkaampiin suojiin sekä parempaan käyttömukavuuteen takkien materiaalien ja leikkauksen käydessä monipuolisemmiksi.

Tutustu täällä tarkemmin ajovarusteiden materiaaleihin.
 
vapaampaa pukeutumista
Viime vuosina yleistyneet kevlarfarkut ja –hupparit ovat tuoneet uuden vaatetyypin asurintamalle.

Kevlarfarkut yleisnimenä kattavat myös Cordura- ym. vahvistetut farkut, joissa on pyritty pitämään ulkonäkö mahdollisimman lähellä vapaa-ajan vaatetta samalla lisäten kriittisimmät suojatekijät mp-käyttöä ajatellen.

Corduran ja denimin sekoitusneuloksella päästään 3-10 kertaa parempaan hankauksenkestoon, riippuen farkkujen muista materiaaleista. Rev’Itin PWR Shield vahvikkeilla varustetut Cordura Denim farkut kestävät n. 10 kertaa paremmin hankausta kuin perinteiset farmarit.
 
Miksi toiset hanskat tuntuvat kömpelömmiltä kuin toiset?
Vedenpitäviä hanskoja valittaessa kannattaa tavallisesti valita laminoidut. Mitä tämä sitten tarkoittaa?

Vedenpitävä kalvo voidaan asentaa hansikkaaseen joko kelluvana, jolloin se liikkuu sisä ja ulkokankaan välissä – tai se voidaan laminoida kuorikankaaseen kiinni. Hanskat joissa kalvo on laminoitu tuntuvat ohuemmilta ja ajotuntuma on tarkempi. Lämmöneristyksessä voitolle jää perinteinen kelluva kalvo.
 
Parhaiten käteen istuvat nahkaiset käsineet. Näissä on vain harvoin vedenpitävä kalvo, mutta saatavilla on käsineen päälle puettavia sadesuojia.

Nahkaisten käsineiden hinta riippuu paljolti käsineen rakenteesta. Useammasta palasesta rakennettu käsine vaatii enemmän työtä ja rystys- kämmen tai vaikkapa pikkusormen taittumisen suoja vaikuttavat myös hintaan.

Yksinkertaiset perushanskat saa kolmenkympin paikkeilla ja rata-ajoon tarkoitettu huipputekninen käsine maksaa suunnilleen kolmensadan pintaan.
 
 
Älä osta vuotavia saappaita!
Saappaissa yleisin murhe liittyy kalvojen toimintaan. Jos saapaskaupoilla on otettu toiveikkaasti hieman nafti koko ja uskottu saappaan asettuvan muottiinsa, voi tulla huonolla kelillä kylmää vetta niskaan. Tai oikeastaan saappaaseen. Kalvot, jotka usein ovat samoja kuin vaatteissakin, ovat vedenpaineelta melko hyvin suojassa pintanahan tms. alla. Kalvot ovat kuitenkin erittäin harvoin elastisia eivätkä ne kestä venymistä. Siinä missä harva motoristi ostaa niin tiukan tekstilitakin että se joutuu venymään saumoistaan mennäkseen päälle – saappaissa näin käy helpommin. Varmista siis (vedenpitävää saapasta ostaessasi) että jalalle on tilaa liikkua, eikä kalvo joudu venymään perustilassa.
 
Vapaa-valintaiset vakuutukset
Mitä muuta voin tehdä parantaakseni ajoturvallisuutta varusteilla?
Markkinat ovat synnyttäneet tarpeeseen monipuolisesti uusia varusteita. Vapaa-ajan vaatteiden ja ajovarusteiden välimaastoon on tullut monenlaista ajoapaitaa ajohousua ja lenkkaria. Vaativaan ajoon on tarjolla Airbag-liivejä, jotka täyttyvät ilmalla kuljettajan lentäessä pyörän selästä. Huonon kelin näkyvyyttä parantamaan on saatavilla erilaisia huomiotuotteita niin perinteisistä huoioliiveistä kypärävaloihin kuin heijastinhihoihin.

Tärkeä ajatus varusteiden hankinnan taustalle on tämä: Kun kuskilla on mukava olla varusteissaan eikä kypärä paina tai kenkä purista – kyky keskittyä liikenteeseen ja nauttia ajamisesta on parempi!